Událost se stala na trati č. 011 těsně před vjezdem do Českého Brodu ve směru od Prahy na drážním kilometru 378,4. Podle prvních informací z místa nehody narazila osobní souprava CityElefant s více než stovkou cestujících do stojícího nákladního poštovního vlaku. Přední část dvoupodlažní elektrické jednotky zůstala po nárazu zaklíněna do zadního nákladního vozu, navíc byla setrvačností nadzvednuta mimo koleje.
Vzhledem k závažnosti nehody byly na místo postupně vyslány jednotky ze třetího poplachového stupně. U události tak zasahovali profesionální hasiči ze stanic Český Brod, Kladno, Kolín, Kutná Hora, Nymburk, Říčany a Stará Boleslav, jednotky podniku Správa železnic z Nymburka a Prahy a jednotky sboru dobrovolných hasičů obcí Poříčany, Škvorec a Úvaly. Pro zajištění tepelného komfortu pasažérů vyjely ze stanic v Mladé Boleslavi a ve Slaném evakuační autobusy. O mezikrajskou spolupráci byli požádáni kolegové HZS hl. m. Prahy ze stanice HS-7 Smíchov, kteří disponují speciálním vyprošťovacím kontejnerem.
Pro lepší koordinaci záchranných prací byl vytvořen štáb velitele zásahu, jehož členy byli i zástupci drážních hasičů, Policie ČR a zdravotnické záchranné služby. Hasiči společně se zdravotníky začali s ošetřováním zraněných lidí, které postupně vynášeli na stanoviště, kde byli ranění tříděni metodou START. Dva těžce zranění pacienti byli transportováni do nemocnic v Praze a Českých Budějovicích letecky přivolanými vrtulníky. Osm středně těžce a dvacet pět lehce zraněných osob rozvezly posádky zdravotnické záchranné služby sanitkami do nemocnic v Kolíně, Nymburku a v Praze.
Část hasičů a policistů pročesávala okolí nehody pro případ, kdyby někdo z cestujících v šoku opustil vlak a zůstal například ležet v poli se zraněním. V pátrání pomáhal i vrtulník s termovizí. Kvůli velké tmě byl celý prostor kolem nehody a ošetřování zraněných nasvícen osvětlovacími balony a mobilními reflektory.
Začalo také vyhledávání pohřešovaného strojvůdce osobního vlaku, který byl nakonec nalezen bez známek života ve zdemolované kabině. Při vyprošťování těla spolupracovali středočeští hasiči s pražskými i drážními kolegy, neboť bylo nutné vykolejený vůz nejprve řádně stabilizovat a pak postupně rozřezávat.
Operační středisko k nehodě vyslalo i šest členů týmu posttraumatické péče, kteří poskytli některým cestujícím psychologickou pomoc. Většina osob z havarovaného vlaku pak byla odvezena evakuačními autobusy na vybraná stanoviště, ze kterých budou pokračovat náhradní dopravou.
Asi hodinu po půlnoci nechal velitel zásahu snížit poplachový stupeň na druhou úroveň a začal s redukcí zasahujících jednotek, které se po sbalení materiálu vracely na své stanice a zbrojnice. Před třetí hodinou si ale na místo vyžádal vyprošťovací tank od drážních hasičů z pražské Michle.
Tříkolejná trať byla po celou dobu vyšetřování uzavřena a železniční doprava na hlavním tahu mezi Prahou a Kolínem byla až do středečních ranních hodin odkláněna přes Lysou nad Labem.
O týlové zabezpečení se postarali členové Českého červeného kříže z Prahy, kteří pro všechny zasahující složky zajistili ve své mobilní základně teplé i studené nápoje a drobné občerstvení. Nepřímo se do zásahu zapojily i dobrovolné jednotky z Kostelce nad Černými lesy, Mnichovic a Říčan, které kvůli udržení akceschopnosti držely zálohy na svých zbrojnicích.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva