Tato opatření však vnímá jako univerzální pro všechny druhy situací. Skutečnost je však taková, že prostředky individuální ochrany i úkryty mají v případě nevojenských situací využití téměř nulové a jejich využití při hrozbě a vzniku vojenského konfliktu (stav ohrožení státu a válečný stav) je velmi diskutabilní a omezené.
Přístup MV-GŘ HZS ČR k zajištění úkolů ochrany obyvatelstva odpovídá strategickým dokumentům schváleným vládou, zejména Bezpečnostní strategii ČR. V těchto nebyla hrozba přímého vojenského konfliktu dosud identifikována. Změnu bezpečnostního prostředí související především s útokem Ruské federace na Ukrajinu je nezbytné do bezpečnostních dokumentů teprve reflektovat. V současné době se v souvislosti s výše uvedeným a také v rámci programového prohlášení vlády bezpečnostní strategie přepracovává, přičemž Ministerstvo zahraničních věcí je hlavním koordinačním článkem ústředních správních úřadů. Je nutno zmínit, že součástí bezpečnostní strategie jako celku je i obranná strategie. Pro efektivní nastavení opatření ochrany obyvatelstva je nezbytné znát a jasně definovat proti jakým konkrétním hrozbám musíme obyvatelstvo chránit (konvenční války, raketové útoky, užití zbraní hromadného ničení apod.) a specifikovat jejich dopady na území a podle toho následně navrhnout úpravy příslušných opatření. Ve vazbě na zkušenosti mimo jiné z pandemie COVID-19, tornáda na Moravě, agrese Ruska na Ukrajině a dalších událostí jsou také připravovány novelizace jednotlivých právních předpisů v rámci tzv. krizové legislativy. V návaznosti na tyto strategické dokumenty a další informace od příslušných resortů (MV, MO, MZV, zpravodajských služeb a dalších), které blíže definují, jakému vnějšímu ohrožení může Česká republika čelit, odpovídá i přístup k ochraně obyvatelstva při vojenském ohrožení, a to zejména v oblasti zajištění finančních prostředků.
Zároveň je aktivně budován systém pro výměnu a analýzu dat během krizových situací, připravují se k realizaci konkrétní projekty v oblasti informování obyvatelstva (modernizace systému varování a vyrozumění, informační SMS) i v oblasti výchovy občanů k ochraně za mimořádných událostí, např. formou tzv. Center/Městeček bezpečí v jednotlivých krajích.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva