Hospodářská komora: Firmy brzdí v expanzi byrokracie, ne konkurence

07.04.2025 7:46 | Tisková zpráva

Zahraniční trhy lákají stále více českých firem, ale překážky jejich expanze nejsou tam, kde by je podnikatelé přirozeně čekali. Z šetření Hospodářské komory ČR vyplývá, že firmy častěji, než na silnou konkurenci narážejí na komplikované legislativní a administrativní podmínky – a to jak v zahraničí, tak přímo v České republice.

Hospodářská komora: Firmy brzdí v expanzi byrokracie, ne konkurence
Foto: HK ČR
Popisek: Hospodářská komora České republiky

Pro téměř 29 % respondentů je největší bariérou neznalost zahraniční legislativy a její složitost, následuje byrokracie v cílových zemích (27 %) a doma (24,3 %). Nedostatečnou znalost poptávky a nabídky na zahraničním trhu zmínilo 23,5 % respondentů, nedostatek financí pak 21,7 %.  Naproti tomu příliš silnou konkurenci na zahraničním trhu uvedlo jako zásadní překážku jen 15,7 % firem.

„Z průzkumu jasně vyplývá, že pokud má stát firmám opravdu pomoci, musí začít u sebe a zpřehlednit a zjednodušit regulační rámec pro podnikání. To samé platí i pro Evropskou unii a pravidla na vnitřním trhu. Musíme zjednodušit a zkrátit úřední procesy, nastavit předvídatelná pravidla, snížit nesmyslnou regulaci a nadbytečnou byrokracii. Potřebujeme reformu složitého právního řádu a nastavení efektivních legislativních brzd pro nárůst regulací a byrokracie. To jsou základní podmínky pro to, aby naše firmy mohly uspět i na zahraničních trzích a nebyly limitovány a brzděny víc, než jsou regulováni a zatěžováni jejich konkurenti ve světě,“ řekl prezident Hospodářské komory Zdeněk Zajíček.

Podle dat z Komorového barometru má o expanzi na nové zahraniční trhy zájem více než pětina firem (21 %). Dalších 17,3 % podniků už na zahraničních trzích působí, ale další expanzi neplánuje.

Z hlediska velikosti podniků je nejsilnější zájem o zahraniční expanzi mezi velkými firmami (45,5 %). Zajímavé ale je, že hned poté následují malé firmy (23,2 %) – ty předběhly jak mikrofirmy (15,2 %), tak střední podniky (15,4 %). Velké a střední podniky, častěji než menší firmy, vnímají jako překážku konkurenci. Naopak nedostatek financí trápí jak mikro, malé, tak i střední firmy. Administrativní a regulatorní zátěž, složitost a neznalost legislativy ale zůstávají jedním z hlavních problémů bez ohledu na velikost firmy.

„To ukazuje, že chuť expandovat do zahraničí není výsadou jen těch největších. I menší firmy vnímají tuto cestu jako šanci na rozvoj. Zájem o zahraniční trhy roste napříč segmenty mimo jiné proto, že podniky hledají nové příležitosti v reakci na omezený odbyt na domácím trhu. Je proto důležité, aby stát, zejména prostřednictvím ekonomické diplomacie a podpory ze strany Ministerstva zahraničních věcí, tuto poptávku aktivně vnímal a přizpůsobil tomu i servis pro firmy, které chtějí exportovat,“ poznamenal k průzkumu viceprezident Hospodářské komory Radek Jakubský.

V odvětvovém členění dominuje zpracovatelský průmysl, kde o zahraniční expanzi uvažuje téměř třetina firem (29,1 %). V tomto sektoru je navíc největší podíl podniků, které už v zahraničí působí – a zároveň i nejnižší výskyt těch, které zatím žádné kroky k expanzi nepodnikly.

Firmy, které o expanzi uvažují, často podnikají konkrétní kroky. Nejčastěji navazují kontakty s potenciálními zahraničními partnery (53,9 %), provádějí průzkum trhu (44,3 %) nebo již do zahraničí exportují, což může být důležitým zdrojem zkušeností potřebných pro další rozvoj expanze (42,6 %). Zhruba třetina z nich upravuje své produkty a služby tak, aby vyhovovaly požadavkům zahraničních zákazníků.

U mikro firem je patrná větší zdrženlivost – až 22,6 % z nich zůstává pouze u plánování a příprav bez reálných kroků a 9,7 % z nich dosud neudělalo nic. Tyto firmy také více než ostatní sázejí nejprve na důkladný průzkum trhu, zatímco větší firmy častěji rovnou budují kontakty. To odráží omezenější kapacity a zkušenosti těch nejmenších podniků.

Komorový barometr je pravidelné šetření Hospodářské komory České republiky mezi členy této největší tuzemské podnikatelské organizace. Jeho cílem je zmapovat aktuální ekonomickou situaci členských firem, postoje k aktuálním otázkám a událostem i jejich očekávání do budoucna. V rámci zimního vydání šetření byly zařazeny i mimořádné otázky týkající se zájmu o expanzi na zahraniční trhy. Dotazníkové šetření probíhalo od 21. ledna do 5. února 2025 a zúčastnilo se ho celkem 548 firem napříč velikostmi a obory – od mikro podniků po velké společnosti, a to ve všech krajích České republiky.

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

MUDr. Ivo Trešl byl položen dotaz

Jste pro uzákonění eutanazie?

Dobrý den, dočetla jsem se, že se v senátu otevřelo téma uzákonění eutanazie. Znamená to, že se tím někdo bude opravdu zabývat? Přijde mi, že se jako politici tomuto tématu vyhýbáte jako čert kříži. Nemyslíte, že pro řadu lidí může být vysvobozením? Jsem si samozřejmě vědoma toho, že jde asi o nejvá...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Lesy ČR: Na rojení kůrovce jsou lesníci připravení, objem napadených stromů klesá

22:03 Lesy ČR: Na rojení kůrovce jsou lesníci připravení, objem napadených stromů klesá

Kůrovcem napadených stromů je letos výrazně méně než v předchozích letech. Loni Lesy ČR zpracovaly 5…