„Hospodářská komora dlouhodobě prosazuje duální vzdělávání jako jednu z klíčových cest ke zkvalitnění odborné přípravy mladých lidí. Aktuální návrh sice reflektuje některé naše připomínky, bohužel však stále neřeší klíčové otázky, jako je spravedlivé rozložení odpovědnosti mezi školy a firmy, jasný model financování či dvojí status žáka – zaměstnance na základě smlouvy s podnikem,“ uvedl tajemník Hospodářské komory Ladislav Minčič.
Má Andrej Babiš vaši důvěru? (Ptáme se od 25.3.2025)Anketa
Jedním z hlavních nedostatků návrhu, který je na pořadu aktuální schůze Poslanecké sněmovny, je nejasná definice role a povinností firem zapojených do duálního vzdělávání. Zaměstnavatelé, kteří mají zájem o spolupráci se školami, potřebují jasné a předvídatelné podmínky – včetně ekonomických pobídek, vyváženého rozdělení odpovědnosti a omezení administrativní zátěže. V současné podobě návrh vytváří riziko, že se firmy do systému nezapojí v dostatečné míře, což by podkopalo efektivitu proklamované změny.
Hospodářská komora rovněž upozorňuje na to, že návrh ve svých principech nereflektuje mezinárodně osvědčené modely duálního vzdělávání, například z Německa či Rakouska, kde je postavení žáka ve škole i ve firmě jasně definováno a zaměstnavatelé mají silnější pravomoci ovlivňovat obsah odborné přípravy.
„Jsme připraveni aktivně spolupracovat na tom, aby duální vzdělávání v Česku fungovalo. Bez jasné legislativy a férových podmínek pro všechny zúčastněné strany se ale nepodaří naplnit jeho potenciál. Doufáme proto, že se podaří dotáhnout ustanovení o duálním vzdělávání do funkční podoby při další novelizaci školského zákona,“ dodal tajemník Hospodářské komory.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva