Hospodářská komora: Podnikatelé si stěžují na nejednoznačnost právních předpisů

18.08.2022 9:42 | Tisková zpráva

Většina podnikatelů označuje za největší problém, že právní normy ponechávají úředníkům velký prostor pro libovůli, které se ale podnikatelé nemůžou účinně bránit. Vyplývá to ze šetření Hospodářské komory, která dlouhodobě analyzuje, jak vysoké regulatorní a administrativní zátěži tuzemští živnostníci a podniky musí čelit.

Hospodářská komora: Podnikatelé si stěžují na nejednoznačnost právních předpisů
Foto: HK ČR
Popisek: Hospodářská komora České republiky

„Podle většiny podnikatelů si úřady v různých městech pro stejnou agendu vytváří vlastní pravidla místo toho, aby vůči klientům z řad podnikatelů postupovala standardizovaně. Podnikatelé jsou přitom mnohdy odkázáni i jen na vůli úředníka,“ uvedl viceprezident Hospodářské komory Zdeněk Zajíček, podle něhož nejednoznačnost textů zákonů má za následek variabilitu výkladů, a tudíž jejich nepředvídatelnost.

„Úřady si stejnou agendu vykládají odlišně. Velké kompetence úředníků ve spojení s množstvím regulatorních povinností podnikatelů tak zbytečně vytváří ztížené a nepřehledné podnikatelské prostředí, dodal.

Podnikatelé poukazují třeba na nejednotnost při postupu řešení stejného daňového problému různými finančními úřady, respektive jejich územními pracovišti v sousedních městech.

„Další ilustrací nespokojenosti podnikatelů je postup při podání námitek o podjatosti velkého stavebního úřadu, kdy se přesouvá řízení do jiné menší obce, ve které absentuje znalost místních poměrů a leckdy i odbornost. Za odstranění jednoho nedostatku – podjatosti tak stavebník platí nižší kvalitou rozhodnutí a jeho pomalostí,“ konkretizuje problémy volnosti uvážení ve správních řízeních ředitel Odboru legislativy práva a analýz Hospodářské komory Ladislav Minčič.

Podnikatelé v šetření Hospodářské komory hodnotili sedm projevů regulace, které jim znesnadňují život známkou na stupnici 1 až 4. A to od 1, kdy daný projev vyvolává nejméně problémů, resp. se respondenta netýká, až do 4, pokud způsobuje nejvíce problémů.

„Ze srovnání pořadí projevů regulace, které znesnadňují život českým podnikatelům v současnosti, sestaveného podle výsledné průměrné známky, s pořadím, které vyplynulo z obdobného šetření Hospodářské komory uskutečněného před pěti lety, vyplývá, že, bohužel, ke zlepšení, ale ani k významnějším posunům nedošlo,“ konstatuje Minčič.

Hospodářská komora upozorňuje, že se podnikatelé nedomáhají úlev, ale jen jednoznačnosti právního rámce a právní jistoty, která je pro zdravé podnikatelské prostředí zásadní.

Hospodářská komora dlouhodobě kritizuje stát za to, že požaduje po podnikatelích plnění velkého množství povinností, podnikatelům ale ztěžuje plnění povinností nepřehlednost, nesrozumitelnost a nejednoznačnost zákonů upravujících podnikatelské prostředí a zdlouhavá elektronizace veřejné správy. Stát přitom nemá vůbec přehled ani o tom, kolik povinností a jakými zákony je podnikatelům ukládáno. Podle dat Hospodářské komory přitom živnostníci a firmy musí vůči státu plnit přes 1 700 povinností jen podle dvou desítek základních podnikatelských zákonů.

Do šetření Hospodářské komory se zapojilo téměř 400 zástupců všech hlavních odvětví ze všech krajů České republiky z řad mikro, malých, středních i velkých podniků.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Vojtěch Munzar byl položen dotaz

Zisk

Tvrdíte, že na zisku není nic špatného. Neprotiřečíte si? Protože byla to vaše vláda, která zavedla daň z mimořádných zisků. Naopak jsem si nevšiml, že byste nějak zásadně odstranili všudypřítomnou byrokracii, což jste před volbami slibovali. A další dotaz. Existuje podle vás nějaká hranice, kdy je ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ opět varuje před podvodnými reklamami na sociálních sítích: Je to důmyslná past, nenechte se nachytat

8:54 ČEZ opět varuje před podvodnými reklamami na sociálních sítích: Je to důmyslná past, nenechte se nachytat

Na internetu se objevila další vlna klamavých reklam, které zneužívají dobrého jména a značky společ…