Podle předsedy Dopravní sekce Hospodářské komory Emanuela Šípa by napojení letiště na vysokorychlostní dráhu Praha – Ústí nad Labem – Drážďany přineslo řadu nesporných výhod. „Významně by posílilo postavení země v evropské dopravní konkurenci. Letiště by se ale hlavně stalo po dokončení jednotlivých směrů Rychlých spojení lépe dostupné cestujícím z různých krajů a významných míst, například ze severních Čech, Plzeňského kraje, kraje Vysočina, Jihomoravského kraje i ze Saska, s přestupem v Praze pak z další podstatné části Čech i Moravy, “ uvedl.
I na letišti by podle představ Hospodářské komory mohlo vzniknout přestupní místo, které by mělo umožnit výhodné napojení západní části Středočeského kraje na vysokorychlostní železnici, ale také odtížit i v budoucnu velmi frekventovaný přestupní uzel pražského hlavního nádraží.
„Z hlavního nádraží v Praze by bylo dále možné po nové trati provozovat expresní vlak, který by zhruba za 10 minut dosáhl s pražskými i přestupujícími leteckými cestujícími terminálů letiště. Výhodou by mohl být také podstatně rychlejší průjezd vysokorychlostních vlaků pražským uzlem bez rizikového styku s běžnými osobními a nákladními vlaky,“ doplnil Šíp.
V současnosti připravovaná a o celá desítiletí zpožděná větev Buštěhradské dráhy by potom mohla sloužit především dopravě zaměstnanců letištního areálu, leteckých cestujících z nácestných zastávek a návštěvníků letiště.
Hospodářská komora nicméně upozorňuje, že napojení letiště na budoucí vysokorychlostní síť nebude jednoduché, protože předpokládá revizi celé řady dosavadních představ o trasování sítě Rychlých spojení. „Jeho výhody však za to stojí. Mělo by být i finančně výhodnější, protože by odstranilo nutnost realizace některých jiných projektů, například nákladného a značně kontroverzního tunelu Praha – Beroun. To vše ovšem musí prokázat jak připravovaná studie SŽDC, tak i návazné ekonomické propočty,“ podotkl Šíp.
„Letiště Praha vykazuje již druhým rokem historicky rekordní růst, když v loňském roce dosáhlo hranice více než 15,4 milionů odbavených cestujících. Na neustále se zvyšující počet odbavených cestujících reagujeme rozvojem kapacit v rámci současných prostor letiště. Skutečně limitujícím prvkem v dalším rozvoji, který však sami nemůžeme ovlivnit, je pro nás dnes již zcela nedostatečné spojení letiště s centrem města. Z toho důvodu velmi pozitivně vítáme veškeré návrhy na vybudování kolejového spojení letiště s Prahou,“ říká Václav Řehoř, předseda představenstva Letiště Praha.
Hospodářská komora poskytne SŽDC při přípravě i zpracování studie potřebnou podporu a asistenci.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva