Kontrola NKÚ neshledala u SŽDC porušení zákonů při přípravě a realizaci projektů GSM-R a ETCS

27.02.2017 17:43 | Zprávy

Činnost Správy železniční dopravní cesty při přípravě a stavební realizaci projektů týkajících se zajištění interoperability na stávajících železničních tratích se zaměřením na postup při zadávání veřejných zakázek byla v souladu se zákonem a bez systémových nedostatků. K tomuto závěru dospěl po více jak půlroční kontrole Nejvyšší kontrolní úřad.

Kontrola NKÚ neshledala u SŽDC porušení zákonů při přípravě a realizaci projektů GSM-R a ETCS
Foto: szdc.cz
Popisek: Správa železniční dopravní cesty

Kontrolováno bylo období od roku 2009 do doby ukončení kontroly, tedy do 30. listopadu 2016. V uvedeném období prověřovali kontroloři NKÚ Generální ředitelství SŽDC, Stavební správu západ, Ministerstvo dopravy ČR a Státní fond dopravní infrastruktury.

Česká republika buduje systémy GSM-R a ETCS na základě příslušných směrnic Evropského parlamentu o interoperabilitě železničního systému v Evropské unii a v souladu s platným implementačním plánem, který je nastaven tak, aby bylo dosaženo plánovaných cílů v roce 2030. Budování systému GSM-R, který je komunikační platformou pro systém ETCS, probíhá ve srovnání se systémem ETCS výrazně rychleji. GSM-R je autonomním systémem, který je nezávislý na okolních systémech provozovaných na železniční dopravní cestě. Technologií GSM-R je možné vybavit všechny železniční tratě bez ohledu na stáří a technickou úroveň okolního zabezpečovacího zařízení, které je na těchto tratích provozováno. Systém ETCS, na rozdíl od technologie GSM-R, je třeba přímo navázat na provozovaná zabezpečovací zařízení. Aby bylo možné tuto vazbu realizovat, je třeba dotčená zabezpečovací zařízení vybavit potřebnými technickými a komunikačními prostředky. Tento proces je sám o sobě technicky, provozně a ekonomicky náročný. V mnoha případech je nutné přistoupit ke komplexní rekonstrukci těchto systémů a vybudovat potřebnou infrastrukturu a technologie v rámci předchozích staveb, protože vazba systému ETCS na starší technologie zabezpečovacích zařízení není možná. Korekce předpokládaného rozšíření ETCS, provedená v roce 2015, vycházela ze zkušeností získaných s výstavbou v uplynulém období. V současné době je v realizaci výstavba ETCS v úseku Petrovice u Karviné – Přerov – Břeclav, správce železnice předpokládá vypsání tendru na realizaci úseků Kralupy nad Vltavou – Praha – Kolín a Přerov – Česká Třebová v březnu a dubnu letošního roku.

Stanovení objektivní předpokládané ceny je možné na základě přípravné dokumentace, respektive projektu stavby. Samotné zavedení systémů GSM-R a ETCS je výrazným a nezpochybnitelným přínosem pro bezpečnost železničního provozu, protože implementací těchto technologií lze zabránit železničním nehodám s fatálními následky, případně tyto následky zmírnit. Samotný fakt existence a provozování systému ETCS a jeho přínos ke zvýšení úrovně bezpečnosti je jedním z faktorů vedoucím ke zvýšení atraktivity a konkurenceschopnosti železniční dopravy.

Specifické technické požadavky, které uplatňovala SŽDC, vycházely ze závazných technických specifikací systému GSM-R platných v rámci celé Evropy. Dalším důvodem pro uplatnění specifických technických požadavků je fakt, že GSM-R je komunikační platformou pro systém ETCS a otázka bezpečné a spolehlivé funkce tohoto systému byla a je na prvním místě. Z důvodu zajištění bezpečnosti a spolehlivosti systému bylo požadováno dodání takové technologie, která je plně kompatibilní s již nasazenou technologií, a u které je tato kompatibilita prokázána nezávislou osobou. Na straně SŽDC nebylo prokázáno žádné porušení zákona při zadávání veřejných zakázek. Všechny podněty podané ze strany uchazečů k ÚOHS a jejich výsledky potvrdily správnost postupu na straně SŽDC. Ta byla potvrzena i Evropskou komisí.

Mobilní telefony GSM-R se na rozdíl od klasických mobilních telefonů používaných v sítích veřejných operátorů nevyrábějí v miliónových počtech, ale ve velmi malých výrobních sériích, což je dáno jejich reálnou provozní potřebou. Dalším specifikem těchto přístrojů je implementace speciálních funkcí používaných pouze v železničním provozu a u některých typů i požadavky na velmi vysokou mechanickou, případně klimatickou odolnost. Speciální mobilní telefony určené pro provoz v těžkých podmínkách musí zvládnout náročný a dlouhodobý provoz bez nutnosti dobíjet baterie během pracovní směny. Tyto faktory mají velmi výrazný vliv na cenu jednotlivých typů mobilních telefonů. Cenové rozmezí u některých typů mobilních telefonů je ovlivněno počtem kusů vyrobených v konkrétních výrobních sériích.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Budoucnost

Dobrý den, reaguji na váš dotaz ve vašem článku, kde se ptáte, jak vidíme naši budoucnost. Upřímně, já moc růžově ne. Zajímalo by mě, co proto, aby byla růžová navrhujete ta vaše strana? Upřímně moc nevím, co jste vůbec zač. Jen vím, že jste proti green dealu a migraci. Děkuji Zamlíková

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

DPP hledá zhotovitele elektrifikace autobusových linek č. 131 a 176

16:14 DPP hledá zhotovitele elektrifikace autobusových linek č. 131 a 176

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v těchto dnech vypsal dvě veřejné zakázky na zhotovitele výstavby…