MYTO.CZ: Stát v březnu na mýtném vybral 700 milionů korun

09.04.2013 9:10 | Zprávy

„V březnu jsme na mýtném předepsali 700.998.505 korun, což je o téměř 10 procent méně, než v loňském roce,“ říká Martina Vápeníková, mluvčí ŘSD, provozovatele českého mýtného systému. Jen poloviční pokles ale nastal u mýtných transakcí a ten lze přičíst snížené kamionové aktivitě spojené s velikonočními svátky u nás a zejména v okolních zemích. Peněžní propad vybraného mýta tak jde opět na vrub preferenci emisní třídy Euro 5, které se na vybraném mýtném podílí již 47 procenty.

MYTO.CZ: Stát v březnu na mýtném vybral 700 milionů korun
Foto: Hans Štembera
Popisek: Silnice, ilustrační foto

Stát vybral v březnu meziročně o 73 milionů korun méně. Mýtné transakce však klesly z 29,9 na 28,6 milionu, tedy jen o 1,3 milionu, což pro srovnání představuje jeden silný pracovní den. „Skončený první kvartál už naznačuje, že výběr mýta za celý rok jen těsně překročí 8 miliarkorun,“ upozorňuje Karel Feix, generální ředitel firmy Kapsch, která mýtné pro stát smluvně provozuje.

Mýtné se v České republice vybírá od roku 2007 a za uplynulých šest let a kvartál stát od kamionů získal 42,6 miliardy korun. Aktuálně je v mýtném systému registrováno 648.755 uživatelů, z nichž 12 procent (76.595 kusů) připadá na menší nákladní vozidla s hmotností do 12 tun. Na výběrech se dominantně podílí právě nejtěžší kamiony s hmotností nad 12 tun, které platí 88 procent celkového mýta. Lehčí nákladní automobily s hmotností mezi 3,5 a 12 tunami přispívají 11 procenty a na autobusy zbývá jedno procento vybraného mýta. 

O projektu MYTO CZ

Český mýtný systém vybírá od těžkých nákladních automobilů kilometrové poplatky za použití dálnic, rychlostních silnic a vybraných úseků silnic I. třídy již šest let. Při jeho spuštění 1. ledna na takřka tisícovce kilometrů zpoplatňoval vozidla s hmotností vyšší než 12 tun. Od roku 2010 se mýtná povinnost rozšířila na všechny automobily s hmotností nad 3,5 tuny a zpoplatněno je aktuálně více než 1300 kilometrů komunikací. Od září 2011 je v mýtném systému vyčleněna samostatná kategorie pro autobusy, na něž se vztahují nejnižší tarifní sazby. V roce 2007 mýtné předepsalo 5,56 mld. korun, v roce 2008 přes 6,14 mld. Kč, o rok později 5,54 miliard a loni 6,57 miliard Kč. Loňský rok přinesl 8,13 mld. korun, právě skončený 8,68 mld. Kč. Za šest let pak stát celkem vybral již více než 41 miliard korun. Provozovatelem mýtného systému je Ředitelství silnic a dálnic ČR, na dodržování mýtné povinnosti dohlíží celníci GŘC, technický provoz systému pro stát smluvně zajišťuje společnost Kapsch. Logica provádí nezávislý audit účinnosti výběru mýta, který aktuálně činí 99,6 %.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Lenka Knechtová byl položen dotaz

bydlení

Vámi kritizovaná digitalizace stavebního řízení je podle mě zanedbatelný problém v porovnání s tím, že má ČR problém s nedostatkem bydlení, které, když už je, tak je pro většinu smrtelníků nedostupné. A upřímně nemám dojem, že když jste byli ve vládě, že jste problém nějak řešili. Můj dotaz tak zní,...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ: Pracovníky Dukovan čeká nejrozsáhlejší letošní preventivní cvičení

16:33 ČEZ: Pracovníky Dukovan čeká nejrozsáhlejší letošní preventivní cvičení

Na konci pracovního týdne čeká energetiky jedno z nejnáročnějších preventivních cvičení, které energ…