MYTO.CZ: Za listopad na mýtném vybráno přes tři čtvrtě miliardy

12.12.2012 11:40 | Zprávy

Listopad je se 760 miliony korun mýta druhým nejsilnějším měsícem za takřka 6 let provozování systému výkonového zpoplatnění kamionů,“ říká David Čermák, šéf Ředitelství silnic a dálnic, které české mýto provozuje.

MYTO.CZ: Za listopad na mýtném vybráno přes tři čtvrtě miliardy
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto

Za jedenáct měsíců činí meziroční nárůst 7,53 procenta. Mýtné navíc už 2. prosince překonalo celkovou loňskou částku 8,13 mld. korun a stát má tak k dobru 29 dní vybírání mýta. Celkem stát vybral od kamionů s hmotností nad 3,5 tuny za 71 měsíců provozu 40 miliard korun.

I přes rekordní výběry mýta se letos nenaplní desetimiliardová prognóza SFDI, která vycházela z lednového zvýšení mýtných tarifů. Výběry pod očekávání způsobilo především zavedení zvýhodněných sazeb pro dopravce, kteří využívají nákladní vozy s nejekologičtějšími motory s kategorií Euro 5 a vyšší. Počet vozidel v nejvyšší ekologické třídě meziročně vzrostl až o třetinu. Omlazování vozidlového parku, který jezdí po tuzemských komunikacích, pro SFDI znamená roční ztrátu na mýtném více než 1,7 miliardy korun.

"Podle statistiky se zdá, že bychom mohli pro letošek atakovat hranici 8,7 miliardy korun vybraného mýta," říká Karel Feix generální ředitel Kapsch, dodavatele a smluvního provozovatele českého mýtného systému.

Nejsilnějším týdnem historie mýta zůstává 38. týden (17.-23.9.), kdy se vybralo 182.091.492 Kč mýta. Rekordním dnem pak zůstává posváteční 9. květen s 35.697.584 korunami. Dominantně se na platbách mýta podílí kamiony s hmotností nad 12 tun (87,66 %), vozidla nad 3,5 tuny zaplatila 11,25 procenta a na autobusy „zbývá“ přibližně jedno procento. Podle nezávislého auditora Logica je průměrná účinnost výběru mýta 99,56 %. V českém systému je aktuálně registrováno jako aktivních na 635 tisíc palubních jednotek.

O projektu MYTO CZ: Český mýtný systém vybírá od těžkých nákladních automobilů kilometrové poplatky za použití dálnic, rychlostních silnic a vybraných úseků silnic I. třídy již přes čtyři roky. Při jeho spuštění 1. ledna na takřka tisícovce kilometrů zpoplatňoval vozidla s hmotností vyšší než 12 tun. Od roku 2010 se mýtná povinnost rozšířila na všechny automobily s hmotností nad 3,5 tuny a zpoplatněno je aktuálně více než 1300 kilometrů komunikací. Od září 2011 je v mýtném systému vyčleněna samostatná kategorie pro autobusy, na něž se budou vztahovat nejnižší kilometrové tarify. V mýtném je zaregistrováno 615 tisíc aktivních uživatelů. V roce 2007 mýtné předepsalo 5,56 mld. korun, v roce 2008 přes 6,14 mld. Kč, o rok později 5,54 miliard a loni 6,57 miliard Kč. Poslední rok přinesl 8,13 mld. korun, za pět let a osm měsíců pak dohromady už více než 37 miliard korun. Provozovatelem mýtného systému je Ředitelství silnic a dálnic ČR, na dodržování mýtné povinnosti dohlíží celníci GŘC, technický provoz systému pro stát smluvně zajišťuje firma Kapsch. Společnost Logica provádí nezávislý audit účinnosti výběru mýta, který aktuálně činí 99,5 %.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Jana Pastuchová byl položen dotaz

Jak podle vás zajistit práci seniorům?

Pravda je, že doba jde dopředu a lidé ve starším věku se mají problém ,,jít s dobou". Ale podle mě to bude problém i do budoucna, třeba pro dnešní 30. Za 30 let mohou řešit stejný problém jako senioři dnes, protože i když jsou třeba technologicky zdatnější než dnešní starší generace, tak za těch 30 ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ: Kontaktní centra Skupiny ČEZ patří mezi nejlepší na světě

16:25 ČEZ: Kontaktní centra Skupiny ČEZ patří mezi nejlepší na světě

Zákaznická centra, call centra a kontaktní místa společnosti ČEZ Prodej na pobočkách České Pošty zís…