Ministerstvo obrany uzavřelo s VTÚ rámcovou dohodu na dodávku mobilní dílenské techniky

16.07.2024 16:08 | Tisková zpráva

Mobilní dílenská vozidla bude v příštích letech Armádě ČR dodávat státní podnik Vojenský technický ústav (VTÚ). Ministerstvo obrany s ním minulý týden uzavřelo rámcovou dohodu ve výši přes 10 miliard korun, která se týká dodávek moderních logistických prostředků, založených na podvozcích vozidel Tatra.

Ministerstvo obrany uzavřelo s VTÚ rámcovou dohodu na dodávku mobilní dílenské techniky
Foto: mocr.cz
Popisek: Budova Ministerstva obrany ČR

Jedná se o součást obměny silně zastaralé techniky, jejíž užívání armádou ve svých zprávách v minulosti kritizoval i Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Do zakázky budou rovněž zapojeny další subjekty českého obranného průmyslu. Dodávky techniky budou probíhat v letech 2025-2031. Za ministerstvo obrany dohodu podepsal vrchní ředitel sekce vyzbrojování a akvizic Lubor Koudelka, za s ředitelem Vojenský technický ústav (VTÚ) Jiří Kašpárek.

Probíhající modernizace Armády České republiky (AČR) se netýká pouze nákupů nové bojové vojenské techniky, ale i prostředků, které jsou nutné k bezproblémovému chodu této techniky. Opravárenská mobilní vozidla jsou jedním z příkladů nutnosti modernizace i v této oblasti logistického zabezpečení. Armáda například stále disponuje dílenskými prostředky na bázi vozidel Praga V3S, která se začala vyrábět v 50. letech minulého století. Část vozidel je tak výrazně za hranicí technické životnosti. Navíc nedosahují balistické ochrany posádky, kterou vyžaduje moderní válčiště a kterou disponují nové stroje.

„Pro efektivní používání moderních bojových prostředků je zároveň nutné jejich logistické zabezpečení. Bez něj by nebylo možné tuto techniku adekvátně používat. Dnes podepsaná rámcová smlouva tak znamená, že nahradíme desítky let stará logistická vozidla, jejichž provoz je neadekvátně nákladný,“ uvedl vrchní ředitel Koudelka. „Jako státní podnik, který má zkušenosti s dodávkami pro českou armádu, jsme připraveni bez problémů plnit i tento kontrakt. Ve spolupráci s dalšími firmami obranného průmyslu se můžeme podílet na modernizaci armády a přispět tak ke zvýšení obranyschopnosti České republiky,“ doplnil ředitel VTÚ Jiří Kašpárek.

VTÚ již v minulosti pro ministerstvo obrany výrobu dílenské techniky zajišťoval. Zapojení státního podniku, kopřivnické společnosti Tatra i dalších českých poddodavatelů znamená mj. významný krok k zajištění bezpečnosti dodávek realizovaný cestou českého obranného průmyslu. Finanční limit rámcové dohody je stanoven na deset miliard korun s DPH, tento strop ale nemusí být vyčerpán.

Uzavření dohody pomůže nahradit desetiletí starou techniku, kterou dosud Armáda ČR využívá a která je z velké části již za svou technickou životností. Na zastaralost této techniky v minulosti poukázal i NKÚ. Upozorňoval na vysoké stáří techniky a na neudržitelnost jejího provozu kvůli vysokým cenám za opravy. Nyní ministerstvo obrany díky nákupu nových dílenských prostředků maže dluh minulosti a zároveň napravuje výtky vyjádřené NKÚ. Navíc je nutné zdůraznit, že bez modernizace této opravárenské složky logistického zabezpečení AČR by nebylo možné tuto techniku nasadit v zahraničí.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

plk. Ing. Zdeněk Nytra byl položen dotaz

změna kurzu

Dobrý den, chápu vás dobře, že vy nemáte problém s tím, když ODS ústy jejího předsedy dává nereálné sliby? V čem se ale pak lišíte od populistů, kterých je v parlamentu dost? Co se stalo s kdysi pragmatickou stranou, která hájila zájmy živnostníků a byla i racionální a často oprávněně kritická k EU,...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

České dráhy: Železničáři se rozloučí s „banány“ na koridoru Praha – Ostrava – Žilina

10:17 České dráhy: Železničáři se rozloučí s „banány“ na koridoru Praha – Ostrava – Žilina

Po 46 letech končí provoz legendárních lokomotiv řady 151, původně E 499.2, přezdívaných například „…