Návrh předně zachovává dvouletou reklamační lhůtu, která platí v celé Evropě. V této lhůtě bude možno nadále uplatnit právo z jakýchkoliv vad, které se na věci objeví. Nově bude vadou věci i její nedostatečná životnost. Například při koupi žehličky, která z důvodu nízké kvality přestane v dané lhůtě fungovat, bude moci spotřebitel zboží z tohoto důvodu reklamovat. Navíc, bude-li se jednat o závažnou vadu, spotřebitel bude moci rovnou odstoupit od smlouvy a nečekat, až se prodávající pokusí věc opravit.
Nově se má zlepšit postavení spotřebitele i z důkazního hlediska. Ze šesti měsíců na jeden rok má být prodloužena délka tzv. obráceného důkazního břemene. Pokud se tedy vada objeví již v této době, postačí, že spotřebitel na vadu poukáže, a vše ostatní bude na prodávajícím.
Podnikatelé budou samozřejmě moci jako v současnosti nabízet spotřebitelům obchodní záruku nad rámec zákonného standardu.
Závěrem je vhodné podotknout, že gestorem v oblasti ochrany spotřebitele je Ministerstvo průmyslu a obchodu. Věcná řešení, která jsou v novele občanského zákoníku představena, vycházejí právě z požadavků gesčně odpovědného ministerstva.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva