Stalo se tak v důsledku novely zákona o zaměstnanosti, která od 1. 1. 2012 stanovila firmám poskytujícím náhradní plnění limity, v jakém objemu mohou své výrobky nebo služby poskytnout. Celá řada firem proto již v závěru loňského roku nestihla, tak jak byly zvyklé z předchozích let, odebrat dostatečné množství zboží nebo služeb od firem zaměstnávajících více než 50 % zdravotně postižených osob a musely zaplatit tzv. invalidní daň.
Další miliony do státní kasy
Pro firmy, které nemohou zdravotně postižené osoby zaměstnávat, ať už z důvodu charakteru práce či vzhledem k obtížnému přístupu na pracoviště, je přitom čerpání náhradního plnění jedinou možností, jak se invalidní dani vyhnout. Ta přitom není nijak malá a činí za rok 2012 za každého nezaměstnaného zdravotně postiženého zaměstnance 61 020 Kč (2,5 násobek průměrné mzdy v prvních třech čtvrtletích daného roku). Pro firmu se sto zaměstnanci tak činí invalidní daň téměř čtvrt milionu korun.
Nezbývalo než zaplatit
Většina firem byla zvyklá pokrývat svůj podíl náhradního plnění odběrem zboží nebo služeb v příslušné hodnotě (sedminásobek průměrné mzdy v prvních třech čtvrtletích – za rok 2012 se jednalo o částku 170 856 Kč za každého nezaměstnaného zdravotně postiženého zaměstnance) kdykoli v průběhu kalendářního roku. Na sklonku toho minulého však narazily na problém – poskytovatelé náhradního plnění již měli v důsledku novely své limity (36 násobek průměrné mzdy z předcházejícího kalendářního roku, tedy 854 136 Kč na každého zdravotně postiženého zaměstnance) vyčerpány a nemohli tak již náhradní plnění nabídnout.
Odmítnutým firmám nezbývalo než uhradit invalidní daň.
Řešením včasné sjednání náhradního plnění
Náhradní plnění přitom představuje pro firmy, které nemohou zdravotně postižené osoby zaměstnávat, jednoznačně nejekonomičtější řešení. Nemusí platit invalidní daň a svoji zákonnou povinnost splní odebráním výrobků nebo služeb, které by tak jako tak nakupovaly. Nemusí se přitom zdaleka jednat pouze o odběr zboží z chráněných dílen, ve formě náhradního plnění lze čerpat například i úklidové a údržbářské práce. Právě v těchto případech je ale včasné sjednání služeb dvojnásob důležité, protože již ze své podstaty neumožňují splnit příslušný limit jednorázovým nákupem. Tuto skutečnost potvrzuje i Jiří Fukala, jednatel společnosti HPF CLEAN, která prostřednictvím své dceřiné společnosti ESSAT CZ poskytuje náhradní plnění v podobě úklidových a dalších podpůrných služeb: „Náhradní plnění poskytujeme pro více než 20 firem, jeho limit nám pro letošní rok vychází na 69 milionů Kč, což představuje zhruba 50% celkového obratu firem HPF CLEAN a ESSAT CZ. Vzhledem k tomu, že se jedná o služby, které jsou čerpány průběžně, je zejména pro firmy s potřebou většího objemu náhradního plnění nutné dohodnout jeho čerpání co nejdříve, nejlépe ještě v dubnu. Svou roli hraje každý měsíc a jakýkoli odklad již nemusí umožnit dosáhnout požadované výše náhradního plnění.“
O HPF CLEAN
Společnost HPF CLEAN s.r.o. byla založena v roce 1997 pracovníky s dlouholetými zkušenostmi z řízení úklidových prací u zahraničních firem. Díky pokročilým technologiím, propracovanému systému kontrol, školení zaměstnanců a certifikacím kvality si společnost udržuje celoevropský standard v oblasti úklidových prací. Vedle komplexních úklidových prací poskytuje firma doplňkové služby, jako je správa budov, údržba zeleně a komunikací, termické odlakování, bezpečnostní služby, odstraňování graffiti, bezpečnostní značení a hubení škůdců.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva