Nejvýkonnější rychlý výzkumný reaktor MBIR má za sebou 1. fázi kontrolní montáže reaktoru

16.01.2019 18:17 | Zprávy

V podniku Atommaš (součást strojírenské divize ruské korporace pro atomovou energii Rosatom) proběhla první etapa kontrolní montáže rychlého výzkumného reaktoru MBIR. Tímto způsobem je kontrolována přesnost a kvalita výroby reaktoru, který se po svém spuštění stane nejvýkonnějším výzkumným rychlým reaktorem na světě.

Nejvýkonnější rychlý výzkumný reaktor MBIR má za sebou 1. fázi kontrolní montáže reaktoru
Foto: Rosatom
Popisek: Kontrolní montáž reaktoru MBIR

Reaktor MBIR je projekt, který výrazně vyčnívá mezi ostatními. Většina reaktorů, které se dnes staví, jsou energetické tlakovodní reaktory. Účel MBIRu bude však především výzkumný a navíc bude chlazen roztaveným sodíkem. Podobných experimentálních zařízení ve světě ubývá kvůli pokročilému stáří a MBIR je jediným, který nově vzniká.

Při jeho výrobě se museli pracovníci potýkat s výzvami, které přináší sodíkem chlazený reaktor. Například při výrobě tlakové nádoby pro MBIR bylo větší riziko deformace obrobku než u reaktorů VVER, protože nádoba má při průměru 4 metry tloušťku stěny 25 až 50 milimetrů (oproti VVER-1200 má stěnu tlustou 300 milimetrů). Pro kontrolu přesnosti výroby tak musel být použit speciální přístroj, který vyvinuli odborníci podniku AEM-technology (mateřská společnost Atommaše).

„Pro náš podnik je to velmi zajímavý projekt a možnost hledat nová a efektivní technická řešení. Můžeme říci, že se u nás nyní píše nová stránka historie jaderné energetiky. MBIR je principiálně zcela nový výrobek a všechny činnosti, které prováděli naši pracovníci, tak proběhly vůbec poprvé,“ říká generální ředitel AEM-technology Igor Kotov.

Kontrolní montáž probíhá v šachtě o hloubce 20 metrů. Testovací sestava s 60tunovou nádobou reaktoru přesahuje výšku 10 metrů a průměr 4 metrů. Do nádoby pracovníci umístili koš, který slouží k rozdělení přitékající a odtékající chladicí látky, k organizaci chlazení nádoby reaktoru a vnitřních částí a také pro rozmístění dalších menších dílů. Tento koš váží 25 tun, má průměr 3 metry a délku 5 metrů. V některých místech musela být dosažena stejnoměrná 70milimetrová mezera mezi košem a reaktorovou nádobou.

Kontrolní montáže se účastnil speciální představitel Rosatomu pro mezinárodní a vědecko-výzkumné projekty Vjačeslav Peršukov. „Unikátní výrobek a unikátní podnik. Atommaš evidentně má všechny nezbytné kompetence. Tento úkol je dostatečně složitý pro celý Rosatom, což je vidět i na množství mezinárodních zakázek. Díky své jedinečnosti pro nás není MBIR prioritou z pohledu obchodu, ale z hlediska reputace,“ říká Peršukov.
Dalším krokem nyní budou hydrozkoušky a montáž ochranného obalu. Potom začne druhá etapa kontrolní montáže se všemi vnitroreaktorovými díly. V podniku Atommaš bude celkem vyrobeno 14 dílů pro reaktor MBIR o celkové hmotnosti 360 tun. Půjde jako o reaktor, tak o nosné konstrukce.

Do projektu je zapojen také český průmysl. Inženýringová společnost EGP Invest z Uherského Brodu (dnes divize Energoprojekt Praha společnosti ÚJV Řež) dodala Rosatomu v roce 2013 projekt strojovny s vyvedením výkonu. Spolupráce mezi EGP Invest a projekčním ústavem Atomprojekt, ze struktury Rosatomu, byla o rok později dále rozšířena o oblast radioaktivních odpadů.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Martin Exner byl položen dotaz

Kdo přesně podle vás nebere válku na Ukrajině vážně?

A co máte na mysli tou podporou Ukrajiny všemi prostředky? Měli bysme tam nasadit i vlastní vojáky? Nebyl by ale tento krok začátek třetí světová? A máte dojem, že se Ukrajině pomáhá málo?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Celní správa: Jel pro autodíly z Polska do Rakouska, kamarádovi vezl neznačené cigarety

22:31 Celní správa: Jel pro autodíly z Polska do Rakouska, kamarádovi vezl neznačené cigarety

Koncem minulého týdne si příslušníci Celního úřadu pro Jihočeský kraj vytipovali ke kontrole dodávko…