Neveselá bilance letošních dopravních nehod – zemřelo při nich 186 lidí, téměř o šestinu více než loni

12.06.2018 9:11 | Zprávy

Během prvních pěti měsíců letošního roku vyšetřovala Policie ČR celkově 41 095 dopravních nehod, při kterých zahynulo 186 osob. Dalších 770 bylo zraněno těžce a 9 143 lehce. Oproti stejnému období loňského roku bylo vyšetřovaných nehod o 624 více, bohužel o 25 narostl počet jejich obětí a o 579 více bylo i lehce zraněných.

Neveselá bilance letošních dopravních nehod – zemřelo při nich 186 lidí, téměř o šestinu více než loni
Foto: Tým silniční bezpečnosti
Popisek: Nehoda

Během prvních pěti měsíců letošního roku vyšetřovala Policie ČR celkově 41 095 dopravních nehod, při kterých zahynulo 186 osob. Dalších 770 bylo zraněno těžce a 9 143 lehce. Oproti stejnému období loňského roku bylo vyšetřovaných nehod o 624 více, bohužel o 25 narostl počet jejich obětí a o 579 více bylo i lehce zraněných. Naopak počet zraněných těžce poklesl o 21. V květnu výrazně meziročně narostl počet obětí nehod, a to ze 40 na 55. Nesporně se na negativní bilanci podepsalo nadprůměrně teplé počasí. „Motoristé mívají problém s udržením potřebné koncentrace, pomaleji reagují a snadno se unaví. Zhoršuje se paměť a úroveň zpracovávání informací, horko má negativní vliv na koordinaci provádění příslušných úkonů. Lidé jsou podrážděnější. To přispívá ke zhoršení kvality vzájemné komunikace všech účastníků silničního provozu. Prosluněné a teplé počasí vylákalo na silnice větší počet cyklistů a motocyklistů. Během horkých dní proto zákonitě roste počet fatálních dopravních nehod,“ uvádí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Za prvních pět měsíců letošního roku zemřelo na českých silnicích celkem 92 cestujících v osobních automobilech (z toho bylo 71 řidičů a 21 spolujezdců), 49 chodců a 25 motocyklistů. Dále pak zahynulo 13 cyklistů, 5 osob jedoucích v nákladních automobilech a 2 v autobusech. Usmrcených chodců bylo více o 16, tedy téměř o polovinu. Cestujících v osobních vozech zahynulo meziročně o 12 více, motocyklistů o 4, cyklistů a osob cestujících v autobusech shodně o 1. Naopak výrazně poklesl počet usmrcených lidí jedoucích v nákladních automobilech, a to o 9.

Zaviněním řidičů osobních automobilů zemřelo 126 lidí, dalších 20 pochybením šoférů nákladních vozidel. Celkově 16 lidských životů vyhaslo pochybením motocyklistů, v 10 případech chodců. Vinou cyklistů zemřelo 5 lidí, řidičů autobusů 2 a 1 člověk zahynul vinou řidiče tramvaje. „Další 3 usmrcené mají na svědomí řidiči, kteří od nehody podle ujeli. Loni si tyto nehody do konce května nevyžádaly žádnou oběť. Podobně je tomu s bilancí srážek se zvěří. Zatímco loni za prvních pět měsíců se tyto nehody obešly bez mrtvých, letos zemřeli již dva lidé,“ dodává Roman Budský.

Alkohol asistoval u 1 682 dopravních nehod. To bylo o 189 případů více než loni. Při nehodách s alkoholem zemřelo celkově 13 osob, meziročně o 2 více. V 11 případech byla hladina alkoholu u viníka nad 1 promile. Alkohol ve spojení s drogami byl zjištěn u dalších 17 a samotné drogy pak u 97 nehod. Ty se však naštěstí obešly bez obětí na životech.

Na železničních přejezdech stejně mrtvých jako loni, na tramvajových drahách je letos nebezpečno

Do konce května došlo na železničních přejezdech k celkově 65 střetům, 13 osob při nich zahynulo a dalších 32 utrpělo zranění. Meziročně bylo těchto událostí o 2 méně, počet mrtvých se nezměnil, počet zraněných vzrostl o jednoho. Suverénně nejvíce lidí přišlo o život na přejezdech ve Středočeském kraji, a to 7 (meziročně o 4 více). Po jednom mrtvém zaznamenaly statistiky v krajích Jihočeském, Jihomoravském, Libereckém, Moravskoslezském, Ústeckém a Zlínském.

Za prvních pět měsíců letošního roku došlo na tramvajových drahách v rámci celé České republiky k celkově 1 166 mimořádných událostí. To je oproti loňskému roku o 127 (tj. 12 procent) více. O život při nich přišly 4 osoby (loni 1), dalších 186 utrpělo zranění (meziročně o 49, tj. 36 procent, více). „Tramvajová souprava je malý vlak o váze několika desítek tun ženoucí se městem mnohdy padesátikilometrovou rychlostí, nejednou v těsné blízkosti jiných vozidel či chodců. Její brzdná dráha je výrazně delší než u motorových vozidel. Oproti autobusu více než dvojnásobná, ve srovnání s osobním autem dokonce více než čtyřnásobná. Navíc řidič tramvaje před překážkou neuhne,“ varuje Roman Budský.

Počty mimořádných událostí (MU) a jejich následky na tramvajových drahách v ČR leden-květen 2017 a 2018

Rok

2017

2018

Město 

MU

Oběti

Zranění

MU

Oběti

Zranění

Brno

218

0

29

223

0

32

Liberec a Jablonec n/N

20

0

1

22

0

2

Most a Litvínov

9

0

1

10

0

0

Olomouc

22

0

2

34

0

9

Ostrava

95

1

24

114

0

32

Plzeň

46

0

11

56

0

12

Praha

629

0

69

707

4

99

Celkem ČR

1039

1

137

1166

4

186

(zpracoval Tým silniční bezpečnosti na základě údajů Drážní inspekce)

Počet mrtvých se meziročně zvýšil v devíti krajích

V devíti krajích se počet obětí nehod zvýšil, ve třech snížil, na Liberecku a Ústecku zůstala bilance stejná. Nejvíce lidí zemřelo na silnicích Středočeského kraje (36), zde také došlo k největšímu nárůstu, a to o 15 případů. Dalších 18 lidí přišlo o život na Plzeňsku, celkem 17 obětí si vyžádaly nehody v Moravskoslezském kraji (meziročně o 2 více), po 15 případech zaznamenaly statistiky v Praze a Jihočeském kraji. Naopak nejméně lidí přišlo letos o život na Karlovarsku (6), Liberecku (7), Zlínsku (8) a Královéhradecku (9). Shodně po 10 obětech zaznamenaly statistiky na Olomoucku, Pardubicku a na Vysočině. Největším meziročním poklesem počtu usmrcených se mohou pochlubit v Jihomoravském kraji (snížení o 9). 

Nehody a celkové počty usmrcených a zraněných při dopravních nehodách, ke kterým došlo do konce května 2018, vč. meziročních změn

Kraj

Počet nehod

Meziroční rozdíl

Usmrceno

Meziroční rozdíl

Těžce zraněno

Meziroční rozdíl

Lehce zraněno

Meziroční rozdíl

Hlavní město Praha

9 292

-169

15

8

66

13

776

41

Středočeský

5 802

184

36

15

145

32

1 229

-25

Jihočeský

1 656

163

15

2

84

-2

635

28

Plzeňský

1 412

8

18

1

24

-14

629

6

Ústecký

4 360

156

11

0

61

6

717

81

Královéhradecký

2 019

0

9

-1

41

-11

510

74

Jihomoravský

2 940

-71

14

-9

97

7

1 049

96

Moravskoslezský

3 927

116

17

2

76

-8

830

92

Olomoucký

1 948

-5

10

3

27

-8

553

41

Zlínský

1 635

31

8

-2

42

-13

495

10

Vysočina

1 627

67

10

2

35

6

558

144

Pardubický

1 630

110

10

2

27

-25

538

-10

Liberecký

1 674

29

7

0

26

-5

394

-14

Karlovarský

1 173

5

6

2

19

1

230

15

ČR celkem

41 095

624

186

25

770

-21

9 143

579

(zdroj: PČR)

Zpracoval Tým silniční bezpečnosti na základě údajů Drážní inspekce a Policie ČR.

Tým silniční bezpečnosti je značka, pod kterou vykonává své aktivity nezisková organizace Bezpečně na silnicích o.p.s. založená v roce 2010. Jejím hlavním posláním je prostřednictvím vhodných preventivních programů a aktivit přispívat ke snižování výskytu závažné dopravní nehodovosti. Více informací naleznete na webu http://www.tymbezpecnosti.cz

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Myslíte, že za to, že EU zaostává může Euro?

Mě přijde, že jsou to spíš neustálé zákazy a byrokracie, kterou si sama EU podřezává pod sebou větev. Na druhou stranu, jestli má někdo konkurovat třeba USA nebo Číně, nemyslím si, že to může být jeden stát v Evropě, a že EU má svůj smysl, jen se musí vzpamatovat a začít dělat politiku jinak

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Český statistický úřad: Polovina obyvatel Česka žila v obci svého narození

11:14 Český statistický úřad: Polovina obyvatel Česka žila v obci svého narození

Podle výsledků Sčítání 2021 žila polovina obyvatel Česka v obci, kde měla v době narození své bydliš…