Noční silnice jsou nebezpečné i pro chodce. Zahraniční výzkumy prokazují, že většina chodců si nepřipouští svou neviditelnost pro motorizované kolegy. Přitom čtvrtina řidičů přiznává, že si chodce jdoucího v tmavém po okraji vozovky vůbec nevšimla. Ani bílé oblečení nelze považovat za řešení. Řidiči si takto oblečených postav všimnou zhruba dvě vteřiny před možným střetem. To je málo na to, aby se dalo srážce zabránit. „Je tak především v zájmu chodců pamatovat na svou dostatečnou viditelnost. Riziko jejich úmrtí v noci je totiž až čtyřikrát vyšší než za denního světla. Pro chodce mohou být ovšem rizikové i nedostatečně osvětlené komunikace ve městech,“ dodává Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Zahraniční zkušenosti
Účinnost používání reflexních doplňků potvrzují i statistické údaje z řady států, které zavedly povinnost jejich používání. Například v Estonsku přiměřeně tomu, jak roste míra označení chodců reflexními doplňky, klesají počty obětí z jejich řad. V roce 2002 používalo reflexy 38 % chodců, počet usmrcených za tmy činil 27. V roce 2013 byla situace podstatně lepší, reflexní doplňky používalo 79 % chodců (děti pak až v 90 - 95 %), počet usmrcených klesl o rok později na šestnáct. Dvanáct z nich nebylo označeno. Jak dodávají odborníci z Estonského silničního úřadu, pokud by byli i tito lidé řádně označeni, mohla dobrá polovina z nich žít. Na Slovensku byla povinnost používat reflexní doplňky zavedena v r. 2009, celkový počet usmrcených chodců v daném roce oproti roku 2008 prudce poklesl z 204 na 113, v roce 2014 se pak jednalo o 58 případů.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva