Nově nainstalovaná technologie zlepší prevenci závažných železničních nehod v České republice

03.01.2017 17:38 | Zprávy

ČD - Telematika spolu se společnostmi Elektrizace železnic a Starmon úspěšně dokončila a předala projekt Diagnostika jedoucích železničních vozidel (DJŽV). Cílem první části projektu byla instalace diagnostických zařízení měřících vybrané parametry všech náprav projíždějících železničních vozidel na celkem 42 lokalitách po celé České republice, na čemž se podílela právě ČD - Telematika. Druhou fází projektu byla dodávka řídícího systému. Hlavním důvodem nasazení této inovativní technologie je prevence závažných nehod na železnici.

Nově nainstalovaná technologie zlepší prevenci závažných železničních nehod v České republice
Foto: Hans Štembera
Popisek: Železnice, ilustrační foto

„Dokázali jsme, že můžeme být nejen dodavatelem technologií či systémovým integrátorem, ale že umíme také úspěšně a na vysoké úrovni řídit komplexní projekty s velkým množstvím subdodavatelů,“ zdůrazňuje Miroslav Řezníček, předseda představenstva ČD - Telematiky. „Jsem rád, že jsme společně zadání zvládli k plné spokojenosti koncového zákazníka, tedy Správy železniční dopravní cesty, a že celá stavba mohla být 10. 11. 2016 slavnostně ukončena,“ dodává Řezníček.

Použitá diagnostická zařízení obsahují indikátory horkoběžnosti ložisek, horkých brzd a obručí a plochých kol. Snímače horkoběžnosti jsou vybavené systémem „multibeam“ namontovaným na dutém ocelovém pražci izolovaném od kolejnic.

Informace o všech nápravách projíždějících železničních vozidel jsou ukládány přímo v místě snímání na trati díky sadě počítačů umístěných ve speciálních technologických domcích a současně přenášeny do dopravní kanceláře nejbližší železniční stanice. Zde jsou rovněž uloženy a navíc prezentovány na obrazovce počítače formou tří stavů – BEZ ZÁVAD, v případě zjištění závady přesahující nastavené limity pak ve dvou úrovních KONTROLA nebo STOP. Konkrétní postup odstraňování závady se řídí příslušnou směrnicí a v nejvážnějším případě zahrnuje i okamžité zastavení vlaku na trati. Výstupní informace tohoto systému jsou soustřeďovány i u dispečerů SŽDC, takže data z individuálně instalovaných diagnostických zařízení postupně vytváří diagnostický informační systém závad jedoucích kolejových vozidel.

Systém „multibeam“ používá 8 snímacích čidel, která jsou schopna zachytit teplotu v různých místech ložiskového domku i na některých typech podvozků. Na ocelovém pražci jsou také umístěny snímače horkoběžnosti obručí, brzdových špalků a kotoučových brzd. Významnou novinkou je možnost identifikace plochých kol na principu měření doby odskoku kola od kolejnice. Aktuální verze je zdokonalena zavedením korekčních činitelů - rychlosti a tlaku kola na kolejnici.

Správě železniční dopravní cesty jako koncovému zákazníkovi předalo úspěšně dokončený projekt Sdružení DJŽV tvořené společnostmi Elektrizace železnic a Starmon, pro které byla ČD - Telematika smluvním partnerem pro řízení a administraci projektu.

Zavedení této nové diagnostické technologie je také reakcí na uvolnění přístupu dopravců na železniční dopravní cestu, kdy provozovatel a správce dopravní cesty nemá možnost stav provozovaných vozidel kontrolovat jinak, než technickými prostředky během jízdy po trati. Systém též splňuje požadavky Hasičského záchranného sboru ČR.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Nalaďte se na adventní čas mezi traktory v Národním zemědělském muzeu v Čáslavi

22:03 Nalaďte se na adventní čas mezi traktory v Národním zemědělském muzeu v Čáslavi

Nalaďte se na adventní čas předvánočním programem pro celou rodinu. Muzeum zemědělské techniky v Čás…