Novela zákona má omezit i automobilovou kriminalitu, odborníci však mají řadu výhrad

06.02.2013 9:15 | Zprávy

Cílem připravované novely zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích by měla být i minimalizace automobilové kriminality. Mnozí experti však mají k předloženému znění novely výhrady. Zpochybňují například smysluplnost trestněprávního postihu za přetáčení počítadel ujeté vzdálenosti. Doporučují spíše pravidelnou, státem garantovanou evidenci najetých kilometrů.

Novela zákona má omezit i automobilovou kriminalitu, odborníci však mají řadu výhrad
Foto: Hans Štembera
Popisek: Silnice, ilustrační foto

Druhé čtení připravované novely je plánováno na nadcházející schůzi Poslanecké sněmovny ČR. Experti však volají po další diskuzi o systémových změnách, které by skutečně mohly přinést více jistoty lidem, kteří kupují ojetá auta. Změny by v důsledku přispěly také k vyšší bezpečnosti na českých silnicích. Trhu s ojetými vozidly by podle odborníků prospěla například důslednější úřední kontrola pravosti dokladů k vozidlům a všeobecně dostupná možnost nahlížet do Centrálního registru vozidel.

Trestní postih není řešením

Pouhá kriminalizace přetáčení kilometrů podle expertů žádoucí změnu nepřinese. Stočení totiž prakticky nezanechává stopy a kriminalisté dosud nenašli metodu, jak změny odhalit a forenzním způsobem přesvědčivě prokázat. Přetáčení kilometrů lze navíc kriminalizovat už nyní, aniž by kvůli tomu bylo třeba měnit zákony. „Přetáčení kilometrů je podle trestního zákoníku dílčím jednáním, kterým pachatel páchá trestný čin podvodu. Jedná se o uvádění někoho v omyl,“ vysvětlila tisková mluvčí Policejního prezidia ČR Zuzana Součková.

Odborníci proto doporučují systémové řešení, které by zahrnovalo pravidelnou evidenci najetých kilometrů u všech automobilů. „Počet najetých kilometrů by mohl být zapisován stanicemi technické kontroly při pravidelných prohlídkách, nebo při dovozu vozidla ze zahraničí. Zaznamenal by se také při každé změně majitele nebo v návaznosti na další informační zdroje. Následně by byl údaj zaveden i do Centrálního registru vozidel,“ nastínil možné řešení Roman Rak, jednatel společnosti Iris Ident, která vyvíjí software a databáze pro identifikaci vozidel.

Dalším krokem by pak bylo zpřístupnění neosobních údajů z Centrálního registru vozidel široké veřejnosti. Zájemci o koupi ojetého vozidla by pak mohli z Centrálního registru vozidel snadno zjistit, zda údaje o nabízeném vozidle odpovídají realitě. Kromě stavu ujetých kilometrů by si mohli ověřit i datum první registrace, počet předchozích majitelů, zda není vozidlo soudně blokováno i další informace. Mohli by se tak vyvarovat koupě aut, jejichž historie vyvolává pochybnosti.

Společný postup evropských států

Kriminalizace přetáčení neměla v minulosti žádoucí efekt ani v zahraničí. Současný evropský trend proto míří odlišným směrem. „Řešení leží v úplně jiné rovině. Tou je informatika, státní informační systémy, zejména centrální registry vozidel a informační systémy stanic technické kontroly a dalších subjektů. Je zapotřebí partnerská výměna informací na mezistátní úrovni,“ je přesvědčen Roman Rak ze společnosti Iris Ident. Mezistátní výměnu informací umožňuje komunikační rozhraní Eucaris, které propojuje centrální registry vozidel členských zemí Evropské unie. Jeho využívání českými úředníky zásadním způsobem zabrání evidenci kradených a jinak závadových automobilů dovezených ze zahraničí.

Prověřování pravosti dokladů k vozidlům

V novele podle odborníků chybí také návrh opatření proti přihlašování vozidel na padělané nebo pozměněné doklady. Úředníci by měli mít povinnost a prostředky ke kontrole pravosti a správnosti dokumentů. V současnosti úředníci v podstatě pouze strojově přepisují údaje z předložených dokladů. V důsledku toho se do evidence vozidel na základě padělaných dokladů snadno dostávají odcizená vozidla nebo jsou do ní zaváděny nepravdivé údaje o automobilech. 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Proč jste na navýšení rodičovského příspěvku netlačila víc dřív?

Myslím, když jste byli ve vládě? Myslíte, že teď něco zmůžete? A můžete aspoň říci, když už nejste ve vládě, proč a kdo byl proti navýšení rodičovské pro všechny a ve větší míře, která by zohledňovala inflaci a růst cen?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ: Transformace teplárenství v Ústí nad Labem

13:28 ČEZ: Transformace teplárenství v Ústí nad Labem

Desítky miliard korun, které Skupina ČEZ v příštích letech investuje do modernizace energetiky v cel…