Do samotné soutěže bylo přihlášeno celkem 35 mostních konstrukcí z 19 evropských zemí, z nichž sedmičlenná mezinárodní porota vybrala vítěze ve dvou hlavních kategoriích – Silniční a železniční mosty a lávky pro pěší a cyklisty. Dále porota udělila dvě speciální ceny, a to za evropské kulturní dědictví a za minimální zásah do stavby. Poslední oceněnou stavbu určila veřejnost v rámci hlasování na facebooku.
Investorem nejlepší evropské ocelové stavby pro silniční a železniční dopravu byla SŽDC. Její podobu navrhl architekt Václav Kocián, projekční práce prováděl David Rose ze společnosti EXprojekt. Zhotoviteli prací byly firmy AŽD Praha a Firesta-Fišer, rekonstrukce, stavby. Druhá jmenovaná pak zajistila výrobu mostní konstrukce.
Stavba v km 80,930 tratě Hohenau – Přerov převádí dopravu na 2. koridoru přes odlehčovací rameno řeky Dyje. Předmětem rekonstrukce bylo odstranění technicky nevyhovujícího objektu a zajištění požadované traťové rychlosti 160 km/h. Tři po sobě jdoucí konstrukce v původním stavu byly nahrazeny mostem o jednom otvoru podle požadavku Povodí Moravy. Nová nosná konstrukce je ocelová s ortotropní mostovkou, která tvoří žlab pro kolejové lože. Hlavní nosníky působí jako takzvaný síťovaný oblouk. Jejich trámy jsou vyztuženy netuhým obloukem, prostor mezi obloukem a trámem vyplňuje systém táhel v síťovaném uspořádání.
Celková délka mostu činí bezmála 130 metrů, šířka je 16,9 metru, hmotnost ocelové konstrukce dosahuje 1 900 tun. Uložení mostu je šikmé, s přesazením hlavních nosníků o více než osm metrů. Jejich teoretické rozpětí má délku 97,5 metru. Každou kolej převádí jednokolejný most – jde tedy o dvě nosné konstrukce. Most byl uveden do běžného provozu letos v srpnu. (S využitím informací od České asociace ocelových konstrukcí)
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva