„Je mimořádnou skutečností, že většina vystavovaných děl je z majetku naší Východočeské galerie tak, jak se je v průběhu několika desetiletí podařilo získat. Celkem je ve sbírkách galerie více než stovka děl Emila Filly, ať už to jsou malby, skici nebo grafiky. Návštěvníci si tak mohou uvědomit, jaké mimořádné bohatství ve sbírkách máme,“ uvedl patron výstavy Roman Línek, 1. náměstek hejtmana Pardubického kraje.
Některá z těchto děl, především plátna Zátiší s mandolínou (1926), Žena (1933) či Hudebník (1931), byla opakovaně reprodukována a zapůjčována na významné přehlídky. Ve zdejších sbírkách se rovněž nachází nejrozměrnější Fillova malba, známá kompozice Tři ženské akty se psem (1929), k níž galerie vlastní i přípravnou skicu.
Přehlídka se zaměří na konfrontaci Fillova zralého a pozdního díla s ranou tvorbou jeho žáků, kteří v letech 1946–1953 prošli jeho ateliérem monumentální malby na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Mezi těmito osobnostmi byli Čestmír Kafka, Milan Grygar, Vladimír Jarcovják, Jaroslav Klápště, Zbyněk Sekal, Karel Vaca, Jitka a Květa Válovy, nebo kupříkladu Václav Menčík či Václav Kiml.
Výstava je ve spolupráci s Ústavem dějin umění AV ČR doplněna o ukázky z cenného cyklu pozdních fotografických portrétů Emila Filly, jejichž autorem je Josef Sudek.
„Pro Emila Fillu představuje patrně nejkomplikovanější životní a tvůrčí etapu období jeho pedagogického působení na VŠUP po jeho návratu z koncentračního tábora a následném nástupu komunistické diktatury k moci. S tím se dodnes pojí množství nezodpovězených otázek o vztahu této mimořádné osobnosti k dobové situaci a ideologii,“ řekla autorka výstava Marcela Rusinko z Východočeské galerie.
Výstava potrvá do 15. října.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva