Součástí kampaně zaměřené na správné používání zádržných systémů je předávání informací, včetně informačního letáku vytvořeného Týmem silniční bezpečnosti v rámci projektu Markétina dopravní výchova, vysvětlování a poukazování na rizika spojená s nepoužíváním bezpečnostních pásů a dětských autosedaček. S kampaní začali dopravní policisté a policejní preventisté již v minulém týdnu na Liberecku a v tomto týdnu bude pokračovat na celém území republiky.
Z dlouhodobých, ale i loňských, statistik vyplývá, že častou příčinou ztrát na životě v silničním provozu je právě nepoužívání nebo nesprávné používání zádržných systémů při cestování v automobilech. V roce 2018 evidují policisté 565 obětí dopravních nehod, přičemž 28 % řidičů a 21 % spolujezdců v rámci smrtelných dopravních nehod nebylo připoutáno. Ředitel služby dopravní policie brig. gen. Tomáš Lerch k tomu dodává: „Z celkového počtu 19 dětí usmrcených v roce 2018 při nehodách se v 11 případech jednalo o spolujezdce v osobních automobilech. Dětský pasažér je přitom pasivním účastníkem provozu a jeho život a zdraví závisí na dospělém řidiči. Kampaní proto cílíme zejména na dospělé převážející děti ve vozidlech.“
Policisté budou v provozu u řidičů i spolujezdců kontrolovat, zda jsou správně připoutáni a současně budou vysvětlovat zejména důležitost výběru adekvátních dětských zádržných systémů a jejich správné používání. Dětem ve vozidle problematiku nastíní hravou formou zmiňovaný leták.
Ředitel Týmu silniční bezpečnosti Ing. Jan Polák k tématu říká: „Poutání je stále ožehavé téma. Z výzkumů víme, že na předních sedadlech se lidé v drtivé většině případů poutají. Horší je ale situace na zadních sedadlech a nedůsledné poutání dětí do dětských autosedaček. Na tyto dva nešvary se nyní společně s Policií zaměřujeme.“ Jeho kolegyně, metodička dopravní výchovy Mgr. Markéta Novotná dodává: „Výchova nejmenších v oblasti bezpečnosti silničního provozu se daří například prostřednictvím aktivit Markétiny dopravní výchovy nebo pedagogů ve školách a školkách. Dospělí se nelehce vzdělávají. Proto společně realizujeme akci, která skrývá jak represi, tak především prevenci a šíření osvěty.“
A jaký je na problematiku poutání pohled lékaře? „Nejčastěji bouráme v rychlostech do 60 km/h, kdy jsou pásy nejúčinnější. Při vyšších rychlostech je to potom souboj fyziky s přírodou a tady příroda často prohrává. Víme, že při vysokých rychlostech můžou bezpečnostní pásy způsobit takzvaný „seat belt“ syndrom, což je poranění způsobené právě pásy. Při vysokých rychlostech, kdy dochází ke zlomeninám klíční kosti, žeber, trhlinám jater a podobně“, popisuje MUDr. Michal Beran, přednosta oddělení soudního lékařství pražské nemocnice Na Bulovce. „To nehovoříme o potencionálním nebezpečí, které zapříčiní nepřipoutaný spolujezdec v kabině auta při nehodě.“
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva