Pandemie koronaviru zasáhla celou ČR, a to zejména po finanční stránce. Statisíce rodičů čerpají ošetřovné či jinou nemocenskou dávku. Někteří rodiče se na nás obracejí s prosbami o zjištění, proč jim nebyla vyplacena dávka, ačkoliv příslušné podklady odevzdali svému zaměstnavateli před více než 30 dny.
Rodiče a další pojištěnci si mohou stav zpracování dávky průběžně ověřit prostřednictvím příslušných služeb ePortálu ČSSZ (ZDE), kam se jednoduše přihlásí s využitím přihlašovacích údajů do své datové schránky, pokud ji mají zřízenou, nebo mohou využít prostředky národní identitní autority, tj. buď eOP, nebo velmi snadno dostupné jméno, heslo a SMS, které lze zdarma vyřídit ZDE.
Abychom ještě více zjednodušili možnost získání potřebných informací, zavedla Česká správa sociálního zabezpečení pro klienty, kteří už na vyplacení dávky čekají delší dobu, jednoduchý online kontaktní formulář, jenž je k dispozici na webových stránkách ČSSZ v části „Služby pro vás“. Prostřednictvím formuláře klient kontaktuje přímo příslušné pracoviště ČSSZ, jehož pracovník ho bude zpravidla v průběhu následujících dvou pracovních dnů kontaktovat a vysvětlí mu, v jaké fázi je zpracování dávky, kde a u kterého subjektu případně nastala chyba a co je potřeba udělat, resp. co příslušná okresní správa sociálního zabezpečení aktuálně dělá pro to, aby dávka mohla být co nejrychleji vyplacena (např. urguje u zaměstnavatele podklady potřebné pro výpočet dávky, potřebuje vyjasnit údaje uvedené na tzv. výkazu péče atp.).
Praxe ukazuje, že např. z žádostí o ošetřovné za měsíc březen, které jsou rodiči prostřednictvím zaměstnavatelů podávány ČSSZ průběžně od uzavření škol, je již (z žádostí doručených do konce dubna) vyplaceno více než 98 %. Zbývající žádosti nemohly být příslušnými OSSZ zatím vyplaceny, jelikož obsahují chyby či chybí podklady nutné ke správnému zpracování dávky. Tyto okolnosti pak vedou k došetřování ze strany OSSZ a následnému prodloužení výplaty příslušné dávky.
Chybně podané nebo neúplné žádosti řeší OSSZ individuálně přímo s žadateli, respektive s jejich zaměstnavateli, kteří potvrzené dokumenty ve finální podobě předali na OSSZ. V dokumentech ale žadatelé často uvádějí i chybné kontaktní údaje, a proto se s nimi OSSZ nemůže spojit. V celé republice pracovníci OSSZ používají pro služební účely telefonní linky, jejichž čísla začínají málo známým a neobvyklým trojčíslím 950 nebo se jedná o skrytá čísla. V praxi se ukazuje, že tato skutečnost někdy volané odradí a hovor nepřijmou.
Pro identifikaci žádosti je samozřejmě potřeba uvést i základní povinné údaje: jméno, rodné číslo a typ dávky, o kterou se jedná (ošetřovné, nemocenská, peněžitá pomoc v mateřství, otcovská, dlouhodobé ošetřovné, vyrovnávací příspěvek v těhotenství a mateřství). Podstatné je také uvedení skutečně aktuálního údaje pro zpětné kontaktování žadatele, to znamená funkčního telefonního čísla a e-mailové adresy.
Při vyplňování formuláře je důležité dbát zejména na správný výběr a určení příslušné okresní správy sociálního zabezpečení z nabízeného číselníku, a to podle sídla zaměstnavatele. Podstatný je také přesný název zaměstnavatele a uvedení data, kdy žadatel předal žádost o dávku svému zaměstnavateli. Jako nepovinný údaj je možné také uvést datum, kdy zaměstnavatel odeslal potvrzené dokumenty na OSSZ, nebo další informace a přílohy, pokud tuto informaci žadatel zná.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva