Railjet Českých drah ujel milion kilometrů

10.03.2017 8:08 | Zprávy

Vysokorychlostní vlaky railjet jsou jedny z nejvytíženějších souprav Českých drah. Denně ujede 6 moderních jednotek dohromady přibližně 8 600 kilometrů. Souprava s číslem RJ 001 dnes jako první ujela jeden milion kilometrů. Je to stejná vzdálenost, jako kdyby objela 25krát zeměkouli po rovníku, nebo dojela 2,5 krát ze Země na Měsíc.

Railjet Českých drah ujel milion kilometrů
Foto: red
Popisek: ČD - logo

Do Depa kolejových vozidel Praha přijela 23. dubna 2014 jako první právě souprava RJ 001. Další pak přijížděly do DKV v měsíčních rozestupech. Soupravy jezdily v rámci zkušebního provozu mezi Prahou a Brnem, později do Břeclavi a dále do Bohumína. Doplnily vozový park Českých drah o moderní soupravy, které posunuly kvalitu cestování v České republice na zcela novou úroveň – srovnatelnou se západoevropskými rychlovlaky typu ICE, TGV, švýcarskými ICN nebo nejmodernější generací pendolin. Cestujícím nabídly moderní klimatizovaný interiér, oddíly business, 1. a 2. třídy, restaurační oddíl, dětské kino a celou řadu dalších služeb a výhod, které nabízí ČD ve spolupráci s rakouskou ÖBB.

Každý den nasazují České dráhy do provozu 6 souprav railjet. Celkem jich České dráhy vlastní 7. Poslední souprava je záložní – vyjíždí, když má jiná jednotka RJ periodickou prohlídku, nebo v případě neočekávaných situací, kdy zpravidla nahrazuje soupravu pendolina. Každý z railjetů ujede v průměru 1 230 km denně. I když v České republice může tato souprava jet maximální rychlostí 160 km/h, při rychlostních zkouškách v Rakousku vlak překonal rychlost 253 km/h.

 „Tyto vlaky patří z flotily Českých drah mezi nejspolehlivější. Za více než dva roky jejich provozu pod hlavičkou národního dopravce se ještě nestalo, že by nějaký z railjetů nebyl přistaven na svůj vlak a bylo ho tak nutno nahradit jinou soupravou,“ chválí vozy Miroslav Kupec, člen představenstva Českých drah zodpovědný za úsek techniky, servis a majetek.

Každé dvě hodiny mezi Prahou a Brnem

Soupravy railjet jsou od samého začátku nasazovány ve dvouhodinovém intervalu na linku Praha – Brno – Vídeň – Graz. Vzdálenost Praha – Brno ujede tento vlak za 2 hodiny 28 minut. Vlaky EC dříve jezdily tu samou trasu za 2 hodiny 40 minut. Tedy o 12 minut pomaleji. Výraznější úspora času pak vznikla u relace Praha – Vídeň. V jízdním řádu 2013/14 trvala cesta mezi pražským hlavním nádražím a stanicí Wien Simmering 4 hodiny 23 minut (Meidling pak 4 hodiny 45 minut). Cesta mezi hlavními nádražími v Praze a  Vídni teď trvá 3 hodiny 57 minut (Meidling 4 hodiny 11 minut). Takže za poslední 3 roky vznikla časová úspora zhruba 25 – 35 minut. Výhodné je cestování railjetem ČD hlavně pro ty, kteří míří dál do Vídeňského Nového Města (Wiener Neustadt), Bruck an der Mur a Grazu – ušetří další desítky minut díky tomu, že nemusí přestupovat a jedou přímo. Před pár lety jezdil přímo skrz Vídeň jedině vlak Vindobona, který končil ve Villachu. Dnes takto jezdí České dráhy každé dvě hodiny.

Co prémiový vlak nabízí:

  • moderní klimatizované a tlakotěsné (eliminují prudké změny tlaku při míjení souprav ve vysoké rychlosti nebo při vjezdu do tunelů) vozy s volně průchozími tlakotěsnými přechody mezi vozy;
  • široké nástupní dveře ovládané tlačítky, které jsou blokované proti otevření jak za jízdy, tak ve stanici směrem do kolejiště, aby cestující nemohli vystoupit nesprávným směrem;
  • vlak je přizpůsoben pro pohodlné cestování vozíčkářů počínaje zdvihacími plošinami pro bezpečný nástup vozíčkářů nástupními dveřmi, přes místa vyhrazená vozíčkářům po prostorné bezbariérové WC;
  • zákazníkům s dětmi zpříjemňuje cestování malé dětské kino;
  • vlak je vybaven také multifunkčním prostorem pro přepravu objemnějších zavazadel a jízdních kol;
  • ve všech třídách mají cestující k dispozici elektrické zásuvky 230 V 50 Hz pro napájení drobné elektroniky, jako jsou notebooky nebo mobilní telefony, práci např. na notebooku usnadní různě řešené stolky;
  • cestující v 1. (first) a ve 2. (economy) třídě mají k dispozici komfortní sedačky v uspořádání za sebou nebo proti sobě se sklopným nebo rozkládacím stolkem;
  • Wi-Fi dostupnou v Česku i v Rakousku;
  • zábavní a informační palubní portál
  • gastronomie ve vlaku je zajištěna prostřednictvím restauračního oddílu se stoly se dvěma nebo čtyřmi místy, barovým pultem pro prodej občerstvení na místa cestujících a také roznáškou občerstvení na místo cestujících (tzv. minibar);

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: komerční tisková zpráva



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

NKÚ: Úřad vlády a MZV financovaly české předsednictví v Radě EU bez významných nedostatků, s jednou výjimkou

10:17 NKÚ: Úřad vlády a MZV financovaly české předsednictví v Radě EU bez významných nedostatků, s jednou výjimkou

Předsednictví České republiky v Radě Evropské unie v roce 2022 stálo celkem 2,033 mld. Kč. Z toho Úř…