Rosatom: Jaderný ledoborec Arktika poprvé dovedl karavanu lodí do Peveku

04.01.2022 22:11 | Tisková zpráva

Dne 1. ledna 2022 dorazil do přístavu v sibiřském Peveku jaderný ledoborec Arktika s karavanou nákladních lodí. Během své první tak dlouhé plavby doprovodil lodě s nákladem, nezbytným pro investiční projekty v tomto odlehlém regionu.

Rosatom: Jaderný ledoborec Arktika poprvé dovedl karavanu lodí do Peveku
Foto: Rosatom
Popisek: Pilotní jaderný ledoborec Arktika

„Jsme spokojení s průběhem plavby směrem na východ. Pilotní plavidlo nové generace jaderných ledoborců poprvé doplulo až na opačnou stranu Ruska do přístavu Pevek. Během této mise se potvrdilo, že splňuje parametry, které jsme od něj na základě projektu očekávali. Rozšířili jsme tak zkušenosti, které s touto novou lodí máme a které nyní pomohou při plánování další činnosti. Také posádka mohla velmi přesně zjistit, jaké jsou možnosti nové lodě,“ uvedl ředitel společnosti Atomflot, Mustafa Kaška. Tato společnost je součástí ruské korporace pro atomovou energii Rosatom a provozuje ruskou flotilu jaderných ledoborců.

Karavana vyrazila 18. prosince ze západní části Karského moře a tvořily ji tři nákladní lodě (Jurij Aršeněvskij, Inženěr Trubin a Polar King) a dva ledoborce: jaderná Arktika a diesel-elektrický Kapitan Dranicyn. Koncem prosince se loď Polar King od karavany oddělila u ostrova Nová Sibiř ve východní oblasti Sibiři. Důvodem bylo to, že náklad naložený na zbývajících lodích spěchal do Peveku. Každý z ledoborců tak pomohl při cestě do přístavu jedné lodi.

Vykládání obou lodí potrvá 10 dní a během této doby se Arktika vrátí pro Polar King a doprovodí ho také do Peveku. Následně se všechny tři lodě s pomocí ledoborců vrátí zpět na západ.

Zima přišla dřív

Oproti posledním sedmi letům začala polární moře zamrzat o 14 dní dříve, což způsobilo problémy pro lodní přepravu. Už od poloviny listopadu totiž lodě některými oblastmi bez pomoci ledoborce nepropluly a na různých místech uvázlo přes 20 lodí.

Rosatom proto vytvořil operativní štáb pro řešení této náročné situace, který k uváznutým lodím vypravil jaderné ledoborce. Z Peveku vyrazil jaderný ledoborec Vajgač s karavanou tří lodí, která se rozšířila na osm. Později ji převzal jaderný ledoborec Tajmyr, který nákladní lodě doprovodil až do Karské moře, kde už mohly pokračovat samy.

Ruská Státní korporace pro atomovou energii Rosatom spojuje více než 340 podniků, ve kterých pracuje přibližně 262 tisíc lidí. Strukturu korporace tvoří čtyři vědeckovýzkumné a průmyslové komplexy, podniky jaderného palivového cyklu, objekty jaderné energetiky a flotila jaderných ledoborců, která je jediná svého druhu na světě. Rosatom je jediná korporace na světě, jejíž součástí jsou podniky kompletního jaderného cyklu - od těžby, zpracování a obohacování uranu přes projektování a výstavbu jaderných elektráren, výrobu paliva až po vyřazování jaderných zařízení z provozu a nakládání s radioaktivními odpady a použitým jaderným palivem včetně jeho přepracování.
Rosatom je vlastníkem a provozovatelem všech deseti jaderných elektráren na území Ruské federace, v nichž pracuje 37 bloků produkujících přes 18 % veškeré elektřiny vyrobené v Rusku. Mezi tyto reaktory patří i rychlý, sodíkem chlazený reaktor BN-800, který je nejvýkonnějším průmyslovým reaktorem tohoto typu na světě. V Ruské federaci Rosatom staví 6 bloků včetně projektů VVER-1200, které jsou prvním zástupcem generace III+ v provozu. Realizuje také projekt plovoucí jaderné elektrárny Akademik Lomonosov.
Na světovém trhu s jadernými technologiemi Rosatom zaujímá přední pozici. Desetileté portfolio exportních zakázek Rosatomu přesahovalo na konci roku 2017 hodnotu 133 miliard amerických dolarů a patří do něj 36 bloků jaderných elektráren ve 12 zemích světa.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. et Mgr. Jakub Michálek byl položen dotaz

Fakt myslíte, že jsme na tom v oblasti digitalizace dobře?

A co třeba říkáte na to, že jsme v digitalizaci veřejné správy je Česko druhé nejhorší v EU? Zdroj: https://www.dvs.cz/clanek.asp?id=6995694 Nebo co říkáte na toto - https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-b2b-platit-prevodem-nestaci-digitalizace-ceske-ekonomiky-je-zalostne-pomala-261752?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Správa železnic: Rekordní investice umožní další rozvoj, začne výstavba rychlotratí

7:23 Správa železnic: Rekordní investice umožní další rozvoj, začne výstavba rychlotratí

Správa železnic bude mít v příštím roce na obnovu tratí a stanic k dispozici 62,7 miliardy korun. To…