Stabilně na vysoké úrovni je i provozní zisk ve výši 712 milionů Euro. Současně vzrostly také investice společnosti o zhruba 46 procent na 832 milionů Euro (2011: 568 mil. Euro). Rok 2013 je pro českou automobilku ve znamení modelové ofenzívy, s osmi novými nebo přepracovanými modely.
„V roce 2012 jsme důsledně pokračovali v Růstové strategii ŠKODA,“ říká předseda představenstva společnosti ŠKODA Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland při příležitosti výroční tiskové konference v Mladé Boleslavi. „Dosáhli jsme nových rekordních hodnot odbytu a tržeb, rozšířili jsme naši modelovou paletu a dále posílili naši pozici na mezinárodním automobilovém trhu. Investovali jsme do nových modelů a výrobních kapacit. I v nepříznivém ekonomickém prostředí jsme náš provozní výsledek udrželi na prakticky stabilní vysoké úrovni. Celému týmu společnosti ŠKODA patří velký dík za další dobrý rok,“ dodává Vahland.
V roce 2013 bude ŠKODA ve své modelové ofenzívě pokračovat s nezměněnou intenzitou. Česká automobilka na trh letos uvede celkem osm nových nebo přepracovaných modelů. „Automobilový rok 2013 nebude jednoduchý. Naše aktuální modelová paleta a nové vozy, stejně jako naše přítomnost na mezinárodních trzích představují dobrou výchozí základnu k dalšímu posilování naší dobré pozice na celém světě,“ říká šéf společnosti ŠKODA.
Rok 2012: Osmý prodejní rekord za sebou – růst na mezinárodních trzích
ŠKODA v roce 2012 dosáhla osmého prodejního rekordu za sebou. Dodávky se zvýšily o 6,8 procent na 939.200 vozů (2011: 879.200). Celosvětový tržní podíl činil ke konci roku 1,4 procenta.
Podstatně lépe než celkový trh se vyvíjely prodeje značky ŠKODA v západní Evropě. Zákazníkům bylo dodáno více než 358.400 vozů (2011: 361.800). Podíl značky na západoevropském trhu vzrostl z 2,8 procent v roce 2011 na tři procenta.
Ve východní Evropě si značka polepšila o více než čtvrtinu (+26,4 procent) a dosáhla prodeje 137.100 vozů (2011: 108.400). Podíl značky ŠKODA vzrostl z 3,6 na 4,2 procenta. Nadále úspěšná byla ŠKODA také ve střední Evropě. Více než 124.000 dodávek zákazníkům představuje nárůst o 0,7 procent (2011: 123.200). Podíl na trhu vzrostl z 18,4 na téměř 18,9 procent.
Na domácím českém trhu, v Polsku a na Slovensku byla ŠKODA mezi automobilkami jednoznačnou jedničkou. V České republice měl opět každý třetí prodaný nový vůz ve znaku okřídlený šíp.
ŠKODA zvýšila i prodeje na důležitých mezinárodních růstových trzích
V Rusku vzrostl počet dodávek o 33,7 procent na nový rekordní odbyt 99.100 vozů (2011: 74.100). Česká značka přitom rostla třikrát více než ruský trh. Také v Číně pokračovala ŠKODA v roce 2012 ve svém růstu. S 235.700 vozy byly prodeje o 7,1 procento vyšší než v předchozím roce, kdy bylo zákazníkům dodáno 220.100 vozů. Čína tak byla pro automobilku opět největším trhem. V Indii dosáhla ŠKODA nárůstu prodejů o 14,2 procenta na 34.300 vozů (2011: 30.000).
Úspěšné rozšiřování modelové palety
„Náš růst v roce 2012 je výsledkem konzistentní strategie, skvělého výkonu všech zaměstnanců, výkonných prodejců a kvalitních produktů,“ říká Winfried Vahland. „Vyrábíme praktické vozy, které dobře vypadají a nabízejí vynikající poměr ceny a výkonu. Zákazníkům nabízejí velkorysou nabídkou prostoru, nadčasově elegantní design, nejlepší kvalitu, chytrá řešení a moderní techniku. Modelová paleta značky ŠKODA je atraktivnější než kdykoli předtím,“ říká Vahland.
Nejprodávanějším modelem české automobilky byla v roce 2012 opět ŠKODA Octavia. S více než 409.600 prodaných kusů a s nárůstem o 5,8 procent bylo zákazníkům na celém světě poprvé dodáno více než 400.000 vozů typu ŠKODA Octavia (2011: 387.200). „Tento výsledek opět ukázal, že Octavia je srdcem značky,“ říká Vahland. Od začátku roku 2013 na trhy přichází nová ŠKODA Octavia, v květnu přijde nová ŠKODA Octavia Combi.
Na druhém místě v pořadí nejprodávanějších modelů značky ŠKODA se v roce 2012 opět umístila ŠKODA Fabia s 240.500 dodanými vozy (2011: 266.800). Šestimístného počtu prodaných vozů opět dosáhl vůz ŠKODA Superb. Pro vlajkovou loď značky se na celém světě rozhodlo 109.100 zákazníků (2011: 116.800). Více než třetinu všech celosvětově dodaných vozů Superb si pořídili zákazníci v Číně (43.000 vozů).
Silný procentuální nárůst zaznamenal v roce 2012 model ŠKODA Yeti. Celosvětové prodeje vzrostly o 24,3 procenta na 87.400 vozů (2011: 70.300). Mimořádně vysoká byla poptávka po tomto kompaktním SUV ve východní Evropě, kde vzrostla o 98,5 procent. V Rusku dodala ŠKODA téměř 17.000 vozů Yeti, což je více než dvojnásobek prodejů tohoto modelu v roce 2011.
V roce 2012 se dařilo také modelu ŠKODA Roomster. Jeho prodeje vzrostly o 5,4 procenta na 38.000 vozů (2011: 36.000).
Ve svém prvním, téměř celém prodejním roce přesvědčil malý vůz ŠKODA Citigo zhruba 30.000 zákazníků. Automobil zaujme zejména vysokou úrovní bezpečnosti a vynikajícími ekologickými hodnotami. Od konce roku 2012 se nejmenší vůz značky ŠKODA vyrábí také s pohonem na zemní plyn. Citigo CNG Green tec dosahuje emisí CO2 ve výši pouhých 79 g/km.
Kompaktní model ŠKODA Rapid, nově uvedený na evropský trh na podzim roku 2012, dosáhl v uplynulém roce počtu 24.700 dodávek, včetně lokální varianty, která se už od konce roku 2011 nabízí v Indii. Rapid doplňuje modelovou paletu značky ŠKODA v prostoru mezi modely Fabia a Octavia nové generace. Vůz v roce 2012 získal řadu národních a mezinárodních ocenění. Za vysokou úroveň bezpečnosti získal nejlepší hodnocení v podobě pěti hvězdiček v testech Euro NCAP.
Finanční výsledky společnosti ŠKODA za rok 2012
Finanční situace společnosti ŠKODA v roce 2012 byla stabilní. Tržby vzrostly o 1,7 procent na novou rekordní hodnotu 10,4 miliard Euro a po roce 2011 (10,3 miliard Euro) tak už podruhé překročila hranici deseti miliard. Provozní výsledek ve výši 712 milionů Euro zůstal téměř beze změny na vysoké úrovni (2011: 743 milionů euro). Operativní rendita dosáhla hodnoty 6,8 procent (2011: 7,2 procent).
„Navzdory nepříznivému ekonomickému prostředí zvýšila ŠKODA potřebné investice do nových modelů a kapacit a opět dosáhla provozního výsledku nad 700 milionů euro,“ říká člen představenstva společnosti ŠKODA za oblast financí Winfried Krause. Investice společnosti ve stejné době vzrostly o zhruba 46 procent na 832 milionů Euro (2011: 568 milionů Euro). „Tím jsme vytvořili podmínky pro budoucí růst,“ dodává Krause. Zisk před zdaněním činil 713 milionů Euro (v předchozím roce 783 milionů euro), zisk po zdanění činil 611 milionů Euro (2011: 652 milionů Euro).
Rok 2013 ve znamení modelové ofenzívy
Rok 2013 je pro značku ŠKODA zcela ve znamení modelové ofenzívy. První polovina roku přitom bude poznamenána změnami ve výrobě a náběhovou fází, následující po zavedení nových modelů. V prvních dvou měsících dosáhla ŠKODA celosvětových prodejů ve výši 136.600 vozů (stejné období minulého roku: 147.500; -7,4 procenta). Také vleklé potíže na některých evropských trzích mají na prodeje negativní vliv.
„Rok 2013 bude výzvou,“ říká Prof. Vahland. „S naší mladou modelovou paletou a s uvedením nové generace našeho bestselleru Octavia, ale i s naší silnou mezinárodní přítomností jsme na něj dobře připraveni. Naše modelová ofenzíva přichází ve správný čas,“ říká předseda představenstva. Celkově Vahland očekává „dobrý rok pro značku ŠKODA“.
V roce 2013 uvede česká automobilka na trh osm nových nebo přepracovaných modelů. První důležitou událostí byla počátkem tohoto roku prezentace nové generace modelů ŠKODA Octavia a ŠKODA Octavia Combi na mezinárodním autosalonu v Ženevě. V příštích měsících budou následovat varianty Octavia Combi 4x4, Octavia RS a Octavia CNG s pohonem na zemní plyn. Výroba nových verzí modelu ŠKODA Octavia bude nejprve nabíhat v domovském závodě v Mladé Boleslavi. V Rusku bude výroba zahájena v polovině letošního roku a nejpozději na jaře roku 2014 se bude nová Octavia vyrábět také v Číně.
ŠKODA Rapid se od začátku března vyrábí také na Ukrajině pro místní trh. Ještě v roce 2013 bude kompaktní model české automobilky uveden na trh v Čině. V roce 2014 bude Rapid představen i na ruském trhu.
Do roku 2015 bude obnovena celá modelová paleta značky ŠKODA. S novými modely ŠKODA i v letošním roce důsledně pokračuje ve své strategii internacionalizace. Přitom se automobilka soustředí na růstové východoevropské a asijské trhy, ale i na své tradiční trhy evropské. „Ve všech regionech přidáváme plyn – doma i ve světě,“ říká Vahland. Tržní podíl značky v západní Evropě by se měl ve střednědobém horizontu zvýšit ze současných necelých tří na čtyři procenta, v celoevropském měřítku pak z necelých čtyř na více než pět procent.
GreenFuture – Strategie pro trvale udržitelný rozvoj
V rámci své růstové strategie zvyšuje ŠKODA své úsilí o zajištění trvale udržitelného rozvoje. Všechna opatření automobilky jsou nyní zastřešena strategií GreenFuture. Cílem je dále snížit spotřebu a emise CO2 vozů značky ŠKODA a čerpání zdrojů ještě více než dosud orientovat na trvale udržitelný rozvoj.
Jedním z hlavních cílů strategie je takové uspořádání výroby ve společnosti ŠKODA, aby byla do roku 2018 o 25 procent ekologičtější. Green Future je integrální součásti Růstové strategie ŠKODA 2018 a Ekologické strategie koncernu Volkswagen. „Investujeme do zelené budoucnosti,“ říká Vahland.
Skupina ŠKODA AUTO v číslech:
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva