Nejpodstatnějšími diskutovanými tématy byly v Královéhradeckém kraji, podobně jako v dalších krajích, trh práce, vzdělávání a dopravní infrastruktura. Cílem setkání dvou desítek zástupců firem, Královéhradeckého kraje, Úřadu práce, Policie ČR, Hospodářské komory ČR a Svazu průmyslu ČR bylo seznámit se s aktuální problematikou v daných oblastech a prodiskutovat náměty firem s krajskými představiteli.
Účastníci jednání se shodli na tom, že se oblasti „automotive“ i nadále daří jak ve východních Čechách, tak celostátně a tato část průmyslu patří k páteřím české ekonomiky, který v současné době generuje výrazný růst exportu.
„České země byly vždy průmyslovým srdcem střední Evropy a kvalitní průmyslové podniky jsou spjaty i s Královéhradeckým krajem. Díky rozvoji automobilového průmyslu zde máme velice nízkou nezaměstnanost a vysoké mzdy,“ řekl v úvodu hejtman Jiří Štěpán.
Prezident AutoSAP Bohdan Wojnar ve svém úvodním vystoupení potvrdil, že Královéhradecký kraj je domovem mnoha firem autoprůmyslu, které jsou bezpochyby významnými zaměstnavateli: „Členských firem Sdružení automobilového průmyslu máme v kraji devět, o činnosti dalších nejméně 20 firem jsme informováni a na dnešní jednání jsme je rovněž přizvali. Výše zmiňované firmy podle našich informací zaměstnávají téměř 40 % zaměstnanců z průmyslu kraje a jejich podíl na HDP kraje je rovněž velmi významný.“
Bohdan Wojnar dále uvedl, že automobilový průmysl se ve středně a dlouhodobém horizontu připravuje na významné změny. Mezi ně bude patřit elektromobilita, autonomní řízení a digitalizace: „Pro tyto principiální změny bude potřeba vytvořit rámcové podmínky. O nich jsme zkraje letošního roku intenzivně jednali s vládou ČR a do konce léta by měl být připraven Pakt pro budoucnost automobilového průmyslu v ČR. Témata jako budování dobíjecích stanic, ochrana digitálních dat nebo vytvoření legislativních podmínek pro ověřování autonomního řízení včetně výstavby testovací dráhy pro autonomní vozidla jsou díky tomu na stole a v rámci široké platformy o nich můžeme s představiteli státu jednat. Tyto změny se budou týkat celého odvětví, jak finalistů, tak také dodavatelů.“
Zástupci krajské samosprávy se nicméně shodli s vedením AutoSAP na tom, že rozvoj automobilového průmyslu se potýká s řadou aktuálních problémů:
„Není zde dostatek pracovních sil, což netrápí pouze automobilový průmysl, ale prakticky všechny sektory, jako je zdravotnictví nebo sociální služby. Královéhradecký kraj navíc patří k populačně nejstarším částem republiky. Řešíme proto oborovou strukturu středního školství a také rozsah odborného výcviku. Zabýváme se rovněž zajištěním dostatečných příležitostí k bydlení pro potenciální pracovníky z jiných částí republiky či ze sousedních zemí. Těmito kroky se snažíme zajistit trvale udržitelný rozvoj regionu,“ ubezpečil hejtman Jiří Štěpán.
„Rozvoj hospodářství s sebou přináší nedostatek zaměstnanců prakticky ve všech odvětvích. Počet uchazečů o zaměstnání tak rychle klesá, proti tomu roste počet volných pracovních míst. Problém dále prohlubuje negativní demografická křivka a nízká mobilita pracovní síly. V regionech často chybí nejen dopravní infrastruktura – silnice a železnice, ale také infrastruktura sociální. Chybí podpora mobility pracovní síly, dostupné nájemní bydlení, dostatek škol, školek, posílení potřebují zdravotní služby,“ potvrdil jeho slova prezident AutoSAP Bohdan Wojnar.
Zástupci firem automobilového průmyslu a Královéhradeckého kraje se shodli také na tom, že jak současné problémy, tak budoucí výzvy lze úspěšně řešit jen vzájemnou spoluprací.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva