Meziroční pokles zisků nadále odráží zhoršující se podmínky podnikání v energetice, klesající velkoobchodní ceny elektřiny spolu s mimořádně teplou a suchou zimou v roce 2014. Na tyto negativní vlivy reaguje Skupina ČEZ aktivními opatřeními zejména na straně stálých nákladů. „Pro roky 2015 a 2016 se nám postupně daří naplňovat ambiciózní cíl uspořit proti podnikatelskému plánu 16 % stálých nákladů. Jsem rád, že naše společnosti také využily možnosti nahradit požadované úspory navýšením zisku z nových obchodních příležitostí,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel ČEZ Daniel Beneš. Pro rok 2015 se již podařilo identifikovat opatření s pozitivním dopadem přes 4,6 miliardy korun a pro rok 2016 téměř 5 miliard korun.
Skupina ČEZ postupně stabilizuje své aktivity v zahraničí. „Po úspěšné dohodě s albánskou stranou jsme vyhráli i arbitráž s Republikou srbskou v Bosně a Hercegovině a jako kompenzaci za nerealizovanou investici inkasujeme téměř 7,5 mil. EUR. Intenzivně pracujeme i na vyřešení situace kolem zelených certifikátů pro naše větrné elektrárny v Rumunsku,“ dodal Daniel Beneš.
V České republice realizuje Skupina ČEZ řadu významných investičních aktivit. Modernizace nízkotlakých rotorů turbogenerátoru v Temelíně umožnila zvýšit elektrický výkon bloku o 22 MW na 1 078 MW. Na 10 uhelných blocích o celkovém instalovaném výkonu 1 400 MW byla realizována opatření snižující emise. ČEZ také úspěšně dokončil modernizaci vodní elektrárny Kamýk umožňující efektivnější a ekologičtější výrobu. Inovace zvýšila její účinnost o 5,5 %.
ČEZ v reakci na přetrvávající krizi energetického trhu aktualizoval svou strategii a aktivně tak reaguje na několik trendů, jež významně ovlivňují podnikání firmy. „Chceme být dlouhodobě úspěšní a zůstat v pozici lídra – a to i v době krize a výrazné proměny evropské energetiky,“ uvádí Daniel Beneš a vysvětluje: „Radikálně se mění vnější prostředí. Už několik měsíců je zřejmé, že vize jednotného trhu s energií v Evropě nebyla naplněna. Mění se technologie a i nabídka. A v neposlední řadě se mění potřeby a preference zákazníků. Na to vše reagujeme.“
Strategie Skupiny ČEZ je postavena na třech pilířích. Patřit k nejlepším v provozu tradiční energetiky a zároveň zvyšovat podíl decentralizované výroby, v níž postupně mizí rozdíl mezi výrobcem a spotřebitelem. Druhým pilířem je zásadní změna přístupu k zákazníkům, kde ČEZ jen během letošního roku realizoval zhruba tři desítky prozákaznických opatření. V rámci třetího strategického pilíře se chce ČEZ více zaměřit na středoevropský region a Českou republiku s cílem udržet se v desítce nejlepších evropských energetik. „V našem regionu bychom rádi našli akviziční příležitosti, které nám mohou pomoci udržet provozní zisk a tím i stabilní dividendu pro akcionáře. Díky tomu, že jsme nejméně zadluženou velkou energetickou firmou v Evropě, máme pro tyto úvahy na rozdíl od konkurence prostor,“ uzavřel předseda představenstva a generální ředitel Daniel Beneš.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: ČEZ