Řadu let jsme pod tlakem názvu emise CO2. Široká veřejnost si pojmy snižování emisí spojuje s větším používáním zemního plynu včetně dopravy a to naprosto správně. Řada těch, kteří přecházejí z vozů na naftu nebo benzín na zemní plyn – CNG ví, že tím významně snižují emise CO2 ale samozřejmě i šetří rodinný rozpočet. Je jasné, že v teplárenství, přechodem postupně z uhlí na zemní plyn by se emise snížili ještě výrazněji.
Je nutné zdůraznit, že problém znečištění ovzduší není jen CO2 ale především jsou to polétavé prachové částice, které se v ovzduší objevují z průmyslových zdrojů, lokálního vytápění a exhalací v dopravě.
Všechny negativní dopady na zdraví populace jsou známy, respektive se dále a hlouběji analyzují. Výsledky nejsou vůbec radostné. Zprávy z televize nebo tisku typu: ten a ten kraj, to a to město má překročeny limity polétavého prachu několikrát více než připouští norma a také, že lékaři doporučují minimální vycházky seniorům a malým dětem.
Co dál?
Nelze přece v období říjen-březen v řadě krajů České republiky zakázat lidem chodit na ulici. Nebo na určité minimální období. Místo doporučení „nevycházet“ by přece měl přijít konkrétní návrh jak celou situaci řešit. Bohužel celý smogový problém se zcela určitě bude ještě více prohlubovat, protože nemá jasné komplexní řešení.
Právě naopak.
Zkusme se podívat na jenom některé malé příčiny vedoucí k tak vysoké koncentraci smogu v posledním období. Z jedné strany je to existující ekonomická recese, nižší příjmy pro domácnosti a zadluženost rodin. Na této straně mince tedy máme méně finančních prostředků u obyvatel a proto přirozená, i když špatná, snaha někde ušetřit – v našem případě na energiích, konkrétněji v odběrech elektrické energie a zemního plynu pro vytápění. Nejlépe to jde vyjádřit čísly: v současné době je tzv. mrtvých plynových přípojek po celé republice více jak 400tisích. A možná i více. Zcela určitě, je minimálně používáno přímo elektrické energie na vytápění domů přímotopy atd. Pokud jedete českou nebo moravskou krajinou, tak vidíte aglomerace, města, městečka a vesnice pod dýmovou clonou z lokálních topenišť. Čím se topí? To dovedu jen odhadnout – asi vším co hoří. Výsledkem ekonomické krize není ani tak šetření při nákupu zboží, ale především v energiích.
Druhá strana mince. Co dělá nebo mohl by udělat stát, aby se tendence – „pal v kamnech vše, co shoří“ – aspoň minimalizovala. Asi by měl významně znevýhodnit ty kdo toto „palivo“ používá. Nevím, zda se něco takového na MŽP připravuje, ale to že se zcela oficiálně na Ministerstvu financí připravuje daňová reforma s fatálním dopadem na životní prostředí, je fakt. Jaká? Zavedení daně ze zemního plynu pro domácnosti a zavedení uhlíkové daně od ledna 2014.
Myslím, že bychom proto mohli následně spojit obě ministerstva, neboť jde u nás o nový trend, a přejmenovat MŽP na Ministerstvo špinavého nebo škodlivého prostředí. Nyní čteme v tisku – „Zápach a štiplavý kouř trápí vesnice a města“, po zavedení těchto daní na zemní plyn možná číst nic nebudeme – protože v nejlepším případě přes smog nic neuvidíme. Toto není sci-fi scénář, ale scénář do kterého se řítíme.
Vemex má svůj plán jak postupně aspoň minimalizovat podmínky vzniku poletavého prachu na území ČR a přijal k tomu řadu opatření. Za prvé společnost začala budovávat stanice CNG pro kolovou dopravu. Jen za poslední dva roky jsme postavili stanice pro automobilisty v Ostravě, Olomouci a Opavě.
Společně s firmou Gascontrol další v Havířově. Dále v Jezernici v areálu cihlářské firmy Wienerberger plničku pro jejich kolovou techniku, v Praze svoji firemní a nakonec s firmou Tvaja další veřejnou ve Strašnicích na Praze 10. Pro rok 2013 má Vemex v plánu realizovat 6-10 dalších stanic. Podle nás je to slušná výzva smogu v některých aglomeracích.
To však není všechno z naší environmentální kuchyně. Díky velkému pochopení vedení města, konkrétně pana senátora a primátora města Bohumín pana Ing.Petra Víchy, realizoval Vemex celkem významný projekt zalesnění a ekologizace komplikovaného regionu z pohledu životního prostředí. Jako firma patřící do skupiny Gazprom se nám podařilo získat finanční prostředky, které jsme cíleně použili na nákup 30 habrů, které byly i vysázeny ve dvou lokalitách města Bohumín. Dvacítka těchto stromů je vysazena u frekventované silnice I/67 směrem na Karvinou a dalších deset dostala školní zahrada Fitškolky v centru Bohumína. Na sázení se podíleli nejen děti a jejich učitelé, ale i pan senátor a primátor města.
Jsme toho názoru, že právě tyto lokální kroky mohou postupně pomoci při zlepšování životného prostředí a navíc velmi významně positivně působí na místní veřejné mínění.
Další náš malý příspěvek naší společnosti míří do Prahy, a to do městské části Satalice. Tam po dohodě se starostou panem Jančíkem, ředitelkou školy a vedením sportovního areálu bude Vemex realizovat projekt „Jezdíme na jízdních kolech“. V prvním kvartále příštího roku by byl tento projekt oficiálně spuštěn předáním 25 jízdních kol, které využijí jak školáci, tak třeba i městská policie ale také i návštěvníci Satalic.
Může se stát, že třeba mnoho lidí neohromíme těmito projekty, protože nejsou bombastické, velké a drahé. Ale to je chyba, protože právě takovéto projekty daleko více působí na všechny v okolí.
Ing.Hugo Kysilka- ředitel marketinku a PR /VEMEX s.r.o.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva