Šmejdi mění taktiku a svoje podvodné pasti začínají líčit na internetu. Láká je rostoucí počet seniorů, kteří jsou pravidelně on-line a mohou se stát terčem internetových podvodníků. Z průzkumu společnosti Intel, který se zaměřil na on-line zločinnost, vyplynulo, že letos 74 % Čechů včetně seniorů již obdrželo e-mail od podvodníka. „Praktiky on-line šmejdů jsou velmi důmyslné a kromě nabídky předraženého zboží je ohrožují předlužením, citovým vydíráním či zcizením osobního majetku včetně vytunelování bankovních účtů,“ varuje Šárka Soudková z Národního centra bezpečnějšího internetu (NCBI).
Podle neziskové organizace Život 90, která poskytuje služby a pomoc seniorům, jsou touto cestou ročně okradeny či podvedeny tisíce seniorů a jejich počet strmě roste. „Zhruba každý druhý senior využívá e-mail a pravidelně hledá informace na internetu. Podvedených je mnoho, ale jen malá část podvod přizná a ještě menší se aktivně brání. Starší lidé se stydí a nesvěří se ani svým dětem či neziskovým organizacím, které by jim mohly pomoci,“ varuje Jan Lorman, ředitel neziskové organizace Život 90, která pomáhá seniorům s aktivním životem.
Začínají se objevovat i sofistikovanější a nebezpečnější metody psychické manipulace: podvodníci na internetových seznamkách pod smyšlenou identitou navážou s obětí důvěrný vztah a pak se z ní snaží citovým vydíráním vylákat peníze, například na léčbu smyšlené vážné choroby. „V horším případě svoji oběť navštíví a vykradou domácnost. Touto cestou mohou připravit seniory i o celoživotní úspory,“ varuje Jan Lorman.
Doporučuje se nereagovat ani na nátlakové e-mailové výzvy od autorit státní moci, například policie, exekutorů či zahraničních institucí: „Tyto instituce s občany v těchto věcech běžně e-mailem nekomunikují, jde obyčejně o formu nátlaku ze strany kyberzločinců,“ říká Šárka Soudková. Trend potvrzuje i policie. „Dle našich zkušeností jsou zejména senioři na internetu ohroženi sociálním inženýringem, a to včetně podvodných e-mailů definovaných jako tzv. nigerijské dopisy. Navzdory častému varování a rozšířenému povědomí se stále najde početná skupina lidí, která podvodníkům uvěří," uvádí plk. Karel Kuchařík, vedoucí odboru informační kriminality Policejního prezidia.
Šmejdi na internetu „prodávají“ knihu za 8602 korun
On-line šmejdi k podvodům využívají nevyžádané e-mailové nabídky v kombinaci s uzavřením smlouvy přes telefon. „Zdánlivě výhodná nabídka přiměje podvedeného reagovat. Šmejdi manipulativními technikami následně kupní smlouvu uzavřou ústně formou nahrávaného telefonního hovoru. Spotřebitel tak nemá možnost si výhodnost nákupu ověřit či si nabídku v klidu rozmyslet,“ varuje Šárka Soudková. Pokud chtějí senioři ústně uzavřenou smlouvu zrušit, obyčejně to neumožní a snaží se získat uznání dluhu prostřednictvím vymahačských firem.
Takto byl podveden i Jan Lorman z neziskové organizace Život 90. E-mailem obdržel nabídku na zásilku encyklopedie Domácí lékař na pokračování: jeden balíček s 12 listy stál 59 Kč. Přes telefon potvrdil svůj zájem, ale firma přitom zamlčela, že balíčků bude celkem 75. Jenže ani po zaslání „objednaných“ balíčků nebyla encyklopedie kompletní a celková cena za nekompletní encyklopedii se tak vyšplhala na neuvěřitelných 8602 korun. Protože firma odmítala odstoupit od smlouvy, pan Lorman se musel s firmou soudit a spor následně vyhrál. „Rozhodl jsem se bránit, nejsem ovce. Poslali na mne dokonce tvrdou vymahačskou firmu. Zákon je v tomto ohledu na naší straně. Šmejdi počítají s tím, že lidé raději zaplatí, než aby se soudili s nejistým výsledkem,“ doporučuje Jan Lorman.
Zákon spotřebitele chrání, ale musí se aktivně bránit
Že zákon je na straně spotřebitelů, potvrzují i právní experti. Podle nového občanského zákoníku totiž musí být smluvní vztahy vyrovnané a nikoli výhodné jen pro jednu ze stran. Lepší než se soudit je ale sporu se vyhnout. „Znamená to nereagovat na nevyžádané nabídky a rozhodně neuzavírat jakékoli smlouvy telefonicky. Ústní smlouvy jsou velmi nebezpečné, a to zejména pro seniory, protože souhlas může být vynucen manipulací a kupující nemusí být schopen nabídku objektivně posoudit. Navíc nemá k dispozici záznam dohody a zpětně si nemůže ověřit, k čemu se zavázal. Podvodníci toho zneužívají i v případném soudním řízení,“ doporučuje JUDr. Marek Pavlovský, Ph.D. z advokátní kanceláře Syrůčková, Pavlovský, Hartmannová a spol. (Advokátní kancelář u Anděla).
Organizace Život 90 doporučuje podvedeným penzistům, aby se obrátili na jejich krizovou telefonní linku Senior telefon s číslem 800 157 157, kde jim poradí, jak dále postupovat. Uživatelé všech věkových kategorií se o prevenci on-line kriminality a osobní ochrany mohou dovědět na www.digitalnigramotnost.cz či www.saferinternet.cz.
Senioři se stávají odkladištěm starých počítačů
Zranitelnost penzistů v on-line světě způsobuje i jejich špatné technické vybavení. „Senioři se stávají odkladištěm starých počítačů, které zadarmo dostanou od mladší generace se slovy: Na tvou práci to stačí, tati. Takové počítače jsou ale nejen pomalé, ale hlavně nedostatečně zabezpečené, se zastaralými softwary plnými bezpečnostních děr. Přitom kvalitně zabezpečený počítač lze koupit i za méně než deset tisíc korun,“ vysvětluje Pavel Kubů ze společnosti Intel, která vyvíjí technologie, které pomáhají seniorům v aktivním životě.
Účinná obrana proti kyberzločincům se musí podle NCBI skládat z preventivní obezřetnosti a využívání bezpečnostních aplikací, které většinu útoků odrazí. „Je nutné používat zdravý selský rozum v kombinaci s bezpečnostním programem, který zajistí ochranu proti virům, podvodným nabídkám, šifruje ukládaná data a umožní mobilní zařízení zamknout a pravidelně zálohovat. S blížícími se Vánocemi se jistě nejen seniorům vyplatí nahlédnout do námi vydávaného Desatera bezpečného nakupování on-line,“ uzavírá Šárka Soudková z Národního centra bezpečnějšího internetu.
Příběh paní Martiny (65 let): Na Facebooku jsem se seznámila s přítelkyní, která je na tom podobně jako já: žije sama a vnoučata má daleko. Moc dobře jsme si popovídaly a občas i zavolaly. Najednou se odmlčela a já pak s hrůzou zjistila, že je vážně nemocná. Požádala mne o 50tisícovou půjčku, kterou jsem jí ráda poslala. Pak už se neozvala a telefon nebere…
Příběh paní Zdeny (71 let): Dostala jsem e-mail s nabídkou zlatých pamětních medailí za pět tisíc korun, že je to dobrá investice například pro vnoučata. Prý jsem jednu vyhrála a mám o ni zažádat, snažili se mě prý opakovaně kontaktovat a já nereagovala, takže si mám pospíšit. Zavolala jsem na call centrum a souhlasila se zásilkou. Teď mi chodí každý měsíc medaile, už je nechci, stojí mne to polovinu důchodu. Firma ale tvrdí, že jsem jim do telefonu řekla, že je chci nechat zasílat pravidelně. Poslali na mne nakonec vymahače dluhů.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva