Slovenská strela je čtyřnápravový motorový vůz M 290002, který byl v kopřivnické Tatře vyroben v počtu dvou kusů na zakázku Československých státních drah v roce 1936. Vůz by nasazen na lince Bratislava – Brno – Praha a cestující dokázal přepravit z Bratislavy do Prahy za úctyhodné 4 hodiny a 18 minut. V roce 2021, po kompletní rekonstrukci, byla Slovenská strela umístěna v nově vybudovaném depozitáři vedle Muzea nákladních automobilů Tatra v Kopřivnici.
„Ve spolupráci s automobilkou Tatra Trucks a s Muzeem Tatra jsme dokázali zajistit, aby mohla být tato národní kulturní památka na Rail Business Days na jeden den výstavy dopravena a prezentována partnerům i návštěvníkům veletrhu. Vybraní hosté si navíc budou moci za doprovodu kurátorky prohlédnout interiér. Podařilo se nám vyjednat i jízdu Slovenské strely tak, abychom ukázali, že je po rekonstrukci skutečně provozuschopná. To bylo ostatně hlavním záměrem renovace: vrátit Slovenskou strelu na koleje,“ říká Lukáš Andrýsek, generální ředitel divize CSG mobility a automobilky Tatra Trucks.
„Veletrh Rail Business Days nám roste každý rok prakticky před očima, a to především díky perfektní spolupráci s vystavovateli v rámci českého i mezinárodního železničního prostřední. Osobně vidím právě účast DAKO-CZ jako jednu z těch nejzásadnějších, která dává veletrhu ten správný rozměr. Rozhodnutí o přistavení legendy československé železnice v podobě Slovenské strely v rámci konání veletrhu pak představuje jedno z největších lákadel letošního ročníku. Je nám ctí, že se můžeme stát hostiteli této legendy a mockrát za to děkuji,“ uvedl Robert Pagan, Managing Director veletrhu Rail Business Days.
Pro společnost DAKO-CZ představují Rail Business Days důležitou akci, na které se mohou její zástupci potkávat zejména s tuzemskými obchodními partnery, ale samozřejmě též s vystavovateli ze zahraničí. Mohou s nimi řešit jak novovýrobu, tak dodávky náhradních dílů a poskytování servisních služeb. Ve stánku A08 ve vnitřní expozici DAKO-CZ vystaví 3D modely své produkce a jako novinku exponát stavěče odlehlosti zdrží DAKO SZD.
„Na domácím trhu se nám povedlo v uplynulém období získat významné kontrakty s předními výrobci. Zmíním například dodávky elektromechanických brzdových systémů pro tramvaje ForCity Plus 52T z produkce Škoda Group, které budou určeny pro Dopravní podnik hlavního města Prahy. Se společností Pragoimex jsme uzavřeli kontrakt na dodávku elektromechanických brzdových systémů na devět nízkopodlažních tramvají EVO1/O určených pro Dopravní podnik města Olomouc,“ uvádí Stanislav Pometlo, generální ředitel DAKO-CZ.
DAKO-CZ se ale daří získávat zakázky také v oblasti nákladní dopravy, kde bude dodávat například brzdové systémy pro nákladní vagóny českého výrobce, společnosti Nymwag. Kromě toho společnost slaví úspěchy i v zahraničí: jednak dodává brzdové komponenty pro příměstské vlakové jednotky v Itálii, jednak slaví úspěchy v tendrech pro dálkovou osobní dopravu.
V oblasti pneumatických brzdových systémů pro osobní i nákladní dopravu bude DAKO-CZ vystavovat novinku: stavěč odlehlosti zdrží DAKO SZD. Tato zařízení jsou důležitá k zajištění správného účinku pneumatické brzdy železničních vozů. Stavěč odlehlosti je montován do brzdového tyčoví konvenčních brzdových systémů špalíkové brzdy. V případě potřeby je stavěč schopen regulovat konstantní odlehlost mezi špalíkem a kolem.
Společnost DAKO-CZ je předním výrobcem pneumatických, elektromechanických, elektromagnetických a hydraulických brzdových systémů pro kolejová vozidla s 208letou tradicí. Firma s ročními tržbami okolo 63 milionů euro, na kterých se z 54 % podílí zahraniční zakázky, sídlí v Třemošnici ve východních Čechách. Vlastníkem společnosti je skupina Czechoslovak Group českého podnikatele Michala Strnada.
DAKO-CZ dodává brzdové systémy a komponenty pro nákladní vagóny a osobní vozy, příměstské jednotky, lokomotivy, soupravy metra i tramvaje. Kromě společností Stadler Rail Group, Tatravagónka Poprad, Siemens Mobility patří mezi významné odběratele produktů společnosti DAKO-CZ například též Škoda Group a.s. či České Dráhy. Kolejová vozidla s brzdovými systémy či komponenty DAKO jsou provozována nejen v Evropě, ale také například v Číně, Indii, Malajsii, Indonésii, Alžírsku a Saudské Arábii, kde spolupracuje se světovými výrobci kolejových vozidel a provozovateli kolejové dopravy. Společnost má vlastní vývoj, disponuje moderní zkušební laboratoří a konstrukčním pracovištěm. DAKO-CZ se kromě vývoje a výroby brzdových systémů a komponentů věnuje i jejich následnému servisu.
V roce 2020 otevřelo DAKO-CZ ve svých prostorách nové servisní středisko. Vzhledem k zakázkové naplněnosti rozšířila společnost v roce 2020 výrobní halu a kompletně inovovala logistiku, čímž došlo k významnému navýšení výrobní kapacity. V roce 2020 zahájilo DAKO-CZ dodávky pro nového zákazníka, španělskou společnost TALGO, konkrétně pro její soupravy určené pro Egypt. Další zakázky mířily například do Polska, Slovinska, Rakouska či Indie. V roce 2020 se DAKO-CZ umístilo na druhém místě soutěže Firma roku Pardubického kraje, v roce 2021 již společnost soutěž vyhrála. V roce 2022 společnost získala prestižní ocenění Czech Superbrands, stala se součástí UNIFE a překročila dvoumiliardový obrat. V roce 2023 firma ocenění Czech Superbrands obhájila.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva