Středočeskému kraji záleží na tom, aby za investované peníze získal slušně odvedenou práci a řidiči kvalitní a bezpečné komunikace. Proto po dvouleté pauze způsobené pandemií covidu obnovil zevrubné kontroly údržbových prací. „Kontroly jsou intenzívnější a jsou zároveň preventivním opatřením, abychom nemuseli později řešit problémy s provedením nebo nepříjemné dohadování s dodavateli. Vše jsme si sami zkontrolovali a poté jsme výsledky konfrontovali s vyjádřeními dodavatelů,“ konstatuje Karel Bendl, radní pro oblast silniční dopravy. Z každé provedené kontroly kraj zpracoval protokol, jehož součástí je fotodokumentace.
Údržbu nezávisle hodnotí zaměstnanci Krajského úřadu Středočeského kraje (KÚSK), kteří práce neobjednávají ani nepřebírají. Nemají tedy vazby na smluvní partnery ani zaměstnance KSÚS. Kontroly jsou tedy maximálně objektivní. Kraj provádí kontrolu nad rámec kontrolních mechanismů samotné správy. V některých případech jsou však v terénu přivoláváni k daným kontrolovaným místům také cestmistři. Odvedené zakázky specialisté KÚSK vybírali náhodně z objednávek zveřejněných v Registru smluv a k tomu přiřazených faktur.
Zjištění nebere KSÚS na lehkou váhu. „Pro nás jde o důležitou zpětnou vazbu. Jsou to cenné informace, které pečlivě vyhodnocujeme tak, abychom věděli, jak kvalitně pro nás jednotliví dodavatelé pracují,“ hodnotí Aleš Čermák, ředitel KSÚS.
Do běžné údržby je možné zařadit drobné opravy povrchů vozovek, sekání trávy, metení, čištění příkopů, obnovu nátěrů kovových konstrukcí či vodorovného dopravního značení.
Zaměstnanci krajskému úřadu provedli 138 kontrol. U jedenácti zakázek konstatovali výhrady, ostatní při kontrole vyhověly. Pochybení se tedy objevilo u zhruba sedmi procent případů. „Zachytili jsme například zhoršení kvality dané nesprávným technologickým postupem anebo nenavazující niveletu mezi původním povrchem a opravovanou částí. Na výhrady byla v rámci kontroly neprodleně upozorněna KSÚS a ta s dodavatelem řeší anebo vyřešila nápravu,“ říká Karel Bendl. „Projednání kontrol jsme s každou dodavatelskou firmou řešili separátně. Současně s tím jsme hodnotili kvalitu a stáří vozového parku a ostatní techniky potřebné k výkonu běžné údržby silnic II. a III. třídy. I tady jsme našli některé menší nedostatky,“ doplňuje Aleš Čermák.
Kontroloři se na silnice vydávali od poloviny října do poloviny listopadu. V roce 2023 budou pokračovat. „Obecně je možné konstatovat, že kvalita prováděných prací, včetně administrativní stránky objednávek a fakturací, se dlouhodobě zlepšuje,“ uzavírá Karel Bendl.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva