- V roce 2015 zemřela třetina obětí nehod za tmy
- Na dálnicích umíral po setmění každý druhý
- Noční hodiny jsou nebezpečné především pro chodce – 55 procent z nich zemřelo v noci
- Nejnebezpečnější jsou silnice za tmy v zimních měsících
- Mezi kraji panovaly nemalé rozdíly. Nejvíce mrtvých v noci bylo ve Středočeském kraji, nejméně na Liberecku
V roce 2015 zemřelo na českých silnicích 660 osob (do 24 hodin po nehodě), 207 z nich za tmy. Stejný počet obětí nočních nehod registrují statistiky i v roce 2014, kdy celkově zemřelo 629 osob. Třetinu obětí dopravních nehod tak mají na svědomí nehody, k nimž dochází po setmění. „Noční silnice jsou nebezpečné. Zahraniční výzkumy prokazují, že po setmění je riziko vzniku dopravní nehody až 4x vyšší než za dne. Řidiči hůře odhadují průběh silnice, dostatečně si neuvědomují zhoršenou viditelnost možných překážek, často neradi mění svůj způsob jízdy, který volí za nesnížené viditelnosti,“ vysvětluje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Na vzniku smrtelných nočních dopravních nehod se ovšem podílejí i další faktory, jako jsou například nepřiměřená rychlost jízdy, únava, jízda pod vlivem alkoholu či drog. Pod rouškou tmy nejednou usednou za volant i ti, kteří nemají řidičský průkaz, nebo jim byl vysloven zákaz řízení.
V loňském roce zemřelo 31 % z celkového počtu obětí v nočních hodinách. V obci za tmy zemřelo 29 procent všech usmrcených, mimo obec byl poměr dokonce 32 %. Možná překvapivě největší podíl mrtvých při těchto nehodách byl na dálnicích, a to bezmála 47 procent. „Dlouhodobě platí, že dálnice jsou nejbezpečnější pozemní komunikace, pravděpodobnost účasti na smrtelné nehodě je zhruba 5x nižší než na silnicích I. třídy. I zde je ovšem třeba pamatovat na zásadu, že řidič může jet jen takovou rychlostí, aby bezpečně zastavil na vzdálenost, na kterou má rozhled,“ upozorňuje Roman Budský. Výrazně méně to bylo na silnicích I. až III. třídy, a to zhruba po 30 procentech. Nejméně, 28 procent, to pak bylo na místních komunikacích, tedy v rámci měst a obcí.
Kdo za tmy nejčastěji umírá?
Suverénně největší podíl těch, co zemřeli v nočních hodinách, byl v loňském roce mezi chodci – 55 procent. Dále pak to byla třetina cestujících v osobních automobilech a 22 procent cyklistů. Výrazně menší podíl byl naopak mezi cestujícími v nákladních automobilech (8 %) a motocyklisty (7 %).

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva