Tým silniční bezpečnosti: Stejná nehoda, diametrálně rozdílné následky. Nakolik jsou starší modely automobilů (ne)bezpečné?

05.12.2015 12:40 | Zprávy

Průměrné stáří osobních automobilů u nás je o více než polovinu vyšší než v EU. A neustále se zvyšuje. Průměrné stáří osobních aut k 31. prosinci 2014 činilo 14,49 roku, k poslednímu červnu 2015 se zvýšilo na 14,73 roku.

Tým silniční bezpečnosti: Stejná nehoda, diametrálně rozdílné následky. Nakolik jsou starší modely automobilů (ne)bezpečné?
Foto: Hans Štembera
Popisek: Silnice, ilustrační foto

·         Počet usmrcených na 1 000 automobilů zúčastněných na nehodě hlášené PČR je v ČR u desetiletých vozidel 12x vyšší než v autech loňského data výroby

·         Analýza následků skutečných nehod ukazuje, že v osobním automobilu vyrobeném v posledních pěti letech je při stejné nehodě riziko smrti pro cestující o 85 % nižší než ve voze o pětadvacet let starším

·         Riziko vzniku těžkého zranění s trvalými následky je o polovinu menší

·         Mezi jednotlivými modely jsou velké rozdíly. Jak je na tom ten váš?

Průměrný věk aut v EU28 je 9,7 roku. Počet registrovaných osobních aut v ČR je cca 5 milionů. „Znepokojivé je, že dvě třetiny z nich (66 %) jsou starší 10 let (a 22 % vozů je dokonce starší 20 let). I to se dozajista podepisuje na nadprůměrně vysokém počtu usmrcených v České republice oproti průměru zemí EU28,“ konstatuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Analýza nehod hlášených PČR a jejich fatálních následků pro posádky vozidel vykazuje přímou úměru mezi stářím vozidla a počtem usmrcených na 1 000 automobilů zúčastněných na nehodě:

1985-1989: 11,8

1990-1994: 9,1

1995-1999: 6,7

2000-2004 3,5

2005-2010: 2,4

2011-2013: 1,5

2014: 0,3

Přesvědčivá analýza následků skutečných nehod

Vzrůstající nebezpečí usmrcení při dopravní nehodě ve vozidlech úměrně jejich stáří potvrzují i zahraniční zdroje. Evropská komise ve svém materiálu z února 2015 uvádí, že moderní vozidla oproti automobilům z poloviny devadesátých let snižují riziko usmrcení či těžkého zranění posádky při nehodě o minimálně 50 %. Švédská pojišťovací společnost Folksam uvádí, že oproti automobilům vyrobeným v první polovině osmdesátých let kleslo při cestování ve vozech vyrobených v posledních pěti letech

  • riziko těžkého zranění s trvalými následky posádky při dopravní nehodě o polovinu,

  • riziko usmrcení kleslo dokonce o 85 %.

Závěry byly učiněny na základě rozboru zhruba 178 000 nehod, ke kterým došlo ve Švédsku v letech 1994-2015 a při nichž bylo na 50 000 osob zraněno natolik vážně, že byl nutný zásah lékařské záchranné služby. Moderní kompaktní vozidla jsou zkrátka bezpečnější než jejich tělnatější předchůdci. „Nutno dodat, že moderní automobily jsou navíc vybavovány asistenčními systémy, jež mohou nehodu úplně odvrátit. Jejich bezpečnostní benefit je tak ve skutečnosti ještě vyšší,“ doplňuje Budský.

Jak si vedou jednotlivé modely

Švédská pojišťovací společnost dosud vyhodnotila schopnost 254 modelů automobilů ochránit při střetu posádku před vážnými zraněními s trvalými následky či dokonce smrtí. Rozdíly jsou značné, a to i u stejných modelů v závislosti na roku jejich výroby. Například bezpečnost automobilů dlouhodobě produkované modelové řady renomovaného výrobce vyrobených na začátku devadesátých let je dnes hodnocena jako výrazně podprůměrná, naopak auta od roku výroby 2012 dosahují špičkového hodnocení. 

I starší model může při nehodě ochránit

Potenciál jednotlivých modelů ochránit cestující proti vážnému zranění při nehodě může být velmi rozdílný. Při výběru konkrétního modelu ojetého vozu je dobré přihlédnout i k tomu, jak byla hodnocena jeho bezpečnost podle metodiky NCAP. Např. při čelním střetu dvou vozidel jedoucích rychlostí 60 km/h, kdy jeden model byl jako nový hodnocen pěti hvězdičkami a druhý pouhými dvěma, je dopad na posádku naprosto odlišný. „Zatímco posádka nadprůměrně bezpečného automobilu má šanci vyváznout ze střetu s minimálními následky, posádka druhého vozu bude vážně a možná i smrtelně zraněna. Výběr konkrétního modelu auta může být v případě vážnější nehody volbou mezi smrtí či životem,“ upozorňuje Roman Budský.

Berme jen auta se známou minulostí

A jedna podstatná poznámka na závěr. Berme jen auto se známou minulostí. Nekvalitně opravená karoserie po větší havárii může znamenat pro cestující při další nehodě zvýšené riziko vážného zranění či smrti. To ostatně potvrzují i exaktní laboratorní zkoušky renomovaných zkušeben i výrobců automobilů.    

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Miroslava Němcová byl položen dotaz

ODS

Dobrý den, vždy jsem ODS považovala za pragmatickou stranu. Bohužel v poslední době mám čím dál víc pocit, že se stáváte populistickou stranou. Viz třeba slib Fialy o tom, jak budeme mít za 5 let platy jako v Německu nebo to jeho video s Nuttelou. Můj dotaz zní. Opravdu chcete dělat takovou populist...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hospodářská komora: Umělou inteligenci používá jen více než čtvrtina českých firem

16:14 Hospodářská komora: Umělou inteligenci používá jen více než čtvrtina českých firem

Téměř 70 procent českých firem zatím nepoužívá umělou inteligenci (AI) ve svém podnikání. Ale více n…