Tým silniční bezpečnosti: TISPOL radí, jak ve zdraví přežít na silnicích nadcházející sváteční dny

16.12.2015 18:40 | Zprávy

TISPOL adresuje řidičům dvanáct rad, jejichž respektování zajistí jejich bezpečnost na vánočních silnicích. Proč právě těchto dvanáct bodů? Tým silniční bezpečnosti doplnil vysvětlující komentář.

Tým silniční bezpečnosti: TISPOL radí, jak ve zdraví přežít na silnicích nadcházející sváteční dny
Foto: nadacebesip.cz
Popisek: Tým silniční bezpečnosti

Dvanáct rad zde.

Svou cestu si naplánujte. Pokud je špatná předpověď počasí, nevyjíždějte

Rozhodně se nejedná o projev ustrašenosti, či přiznání řidičské nedozrálosti. Za extrémně špatného počasí vás na silnici nečeká nic příjemného. Navíc můžete doplatit na jezdeckou chybu někoho jiného. „Riziko nehody na zledovatělé silnici je až 2,5x vyšší než za sucha,“ upřesňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Nevyjíždějte dříve, než odstraníte led a sníh z čelního skla a ostatních oken vozidla

Je dobré mít na paměti, že žádná cesta není dost krátká na to, aby během ní nemohlo dojít k nehodě. I před jízdou na krátkou vzdálenost je třeba důkladně očistit skla vozidla, pamatovat je třeba i na čistotu jeho osvětlení. Pozor také na vnitřní opocení oken.

Přesvědčte se, že elektronický stabilizační systém (ESP) vašeho vozu je zapnutý

Rozhodně ESP nevypínejte. Jedná se o velmi efektivní systém aktivní bezpečnosti. Obecně snižuje riziko vzniku fatální nehody až o jednu třetinu.

Udělejte bezpečné a rozumné rozhodnutí - pokud řídíte, tak bez kapky alkoholu

Alkohol je v ČR dlouhodobě příčinou vzniku 10 % fatálních dopravních nehod. Jeden panák destilátu zvyšuje riziko zavinění nehody 2x, dva panáky až 7x. Ovšem s hladinou alkoholu narůstá i závažnost následků nehody. Řidič s hladinou alkoholu přesahující 1,5 promile čelí 200x vyššímu riziku usmrcení. „Raději nepodléhejte pokušení řídit pod vlivem alkoholu ani v zemích, kde je to povoleno. V případě nehody se může jednat o přitěžující okolnost, byť by byla hladina alkoholu v krvi řidiče pod povoleným limitem,“ radí Budský.     

Silnice namrzají dříve, než teploměr ve vašem automobilu oznámí vnější teplotu nula stupňů Celsia - pamatujte na to

Voda sice mrzne pod bodem mrazu, ale s námrazou se můžeme setkat už při teplotách vzduchu kolem +3 stupňů. Povrch země totiž může být výrazně chladnější. Řidič zpravidla bývá upozorněn již na pokles vnější teploty pod plus čtyři stupně. Oprávněně.  

Čeká vás dlouhá cesta? Dělejte pravidelné přestávky, unavený řidič zbytečně riskuje

Únava vede ke snížení pozornosti, prodlužuje reakční doby, zhoršuje paměť a úroveň zpracovávání informací, má negativní vliv na koordinaci provádění příslušných úkonů. Její vliv je srovnatelný s působením alkoholu ve výši až jednoho promile v krvi. To s sebou nese až sedminásobně vyšší pravděpodobnost účasti řidiče na zaviněné dopravní nehodě. Únava se významně podepisuje na statistikách dopravní nehodovosti. Má na svědomí až 10 % všech dopravních nehod, na dálnicích se jedná až o 20% podíl.

Silničním sypačům udělejte místo. Nepředjíždějte je a ani nepodjíždějte

Řidič sypače má plné ruce práce s řízením svého vozidla a prováděním údržby zasněžené či namrzlé silnice. Nemá tedy čas ani prostor reagovat na řidiče, který se pokusí o nějaký nezvyklý kousek. „Raději vozidlům údržby udělejme dostatečný prostor, ostatně pracují pro nás,“ apeluje Roman Budský.

Řízení vozidla pod vlivem drog je nezákonné. Pozor též na některé nebezpečné léky

Marihuana zvyšuje riziko zavinění smrtelné nehody dvojnásobně, narkotika trojnásobně a sedativa pětinásobně. Jízda řidiče, který je pod vlivem alkoholu a současně drog, s sebou však nese 23x větší riziko vzniku fatální dopravní nehody.  

Brzdná dráha na sněhu a ledu může být až 10x delší než na suché vozovce

V okamžiku, kdy na suchu právě zastavíme, pojedeme na náledí téměř nezměněnou rychlostí. Na pneumatikách sjetých na zákonné minimum narůstá brzdná dráha o polovinu. U některých modelů plášťů pak je třeba přičíst ještě jednu třetinu. Na zimní silnici se spěch nevyplácí.

Pozor na zbytkový alkohol. Pokud jste v průběhu předchozího večera vypili několik skleniček, ráno můžete být pořád pod vlivem alkoholu

Nejednu nehodu má na svědomí zbytkový alkohol. A nejeden řidič se musel kvůli rannímu zbytku alkoholu v krvi na čas rozloučit se svým řidičským průkazem. Ovšem i kocovina dovede pořádně potrápit. Následky nemírného pití mohou přetrvávat ještě dlouho po vystřízlivění.

Nikdy nepřijímejte nabídku ke svezení od řidiče, který je pod vlivem alkoholu. Namísto toho informujte policii

Vědomě usednout vedle podnapilého řidiče je nebezpečné a nezodpovědné. Často na jeho chybu doplácejí jiní. Přesto však zahraniční průzkum provedený mezi mladými lidmi prokázal, že více než polovina z nich přijme nabídku ke svezení od řidiče pod vlivem alkoholu. Toto nešťastné rozhodnutí může být posledním…  

Budete o svátcích cestovat daleko? Podobně se rozhodly tisíce dalších řidičů. Počítejte s možným zdržením a vyčleňte si časovou rezervu

Vyjeďte s dostatečnou časovou rezervou. Za špatného počasí se rozhodně nesnažte dohánět čas. Na mokrých silnicích se zvyšuje riziko vzniku nehody 2,5x, na dálnici dokonce 5x. V nočních hodinách uvedené nebezpečí vzroste ještě více než dvakrát. „Nenechte se vyprovokovat agresivním chováním některého z motorizovaných kolegů. Mohlo by to být nebezpečné i pro vás. Agresivita se podepisuje na vzniku 40 % smrtelných nehod,“ uzavírá Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

TISPOL je organizace, která sdružuje evropské policejní sbory v oblasti dopravní problematiky a je založena na předávání zkušeností a informací. Hlavním cílem je realizace dopravně bezpečnostních akcí napříč Evropou. 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Kateřina Konečná byl položen dotaz

Milá Katko,

Slováci z KSS se přejmenovali na SDL, aby nedráždili generaci, která o KSS jen slyšela. Díky médiím dostala KSS Černého Petra a tak ji Weis , předseda KSS, přejmenoval na SDĽ. Teď jen málo lidí si vzpomene na KSS. Proč se nezkusíte přejmenovat?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

České dráhy: Železničáři se rozloučí s „banány“ na koridoru Praha – Ostrava – Žilina

10:17 České dráhy: Železničáři se rozloučí s „banány“ na koridoru Praha – Ostrava – Žilina

Po 46 letech končí provoz legendárních lokomotiv řady 151, původně E 499.2, přezdívaných například „…