Pandemii i krizi na energetických a dodavatelských trzích navzdory rostly loni odběry u veřejných dobíjecích stanic ČEZ pro elektromobily v České republice. Řidiči u zelených stojanů největší české sítě načerpali celkem více než 3,5 milionu kWh certifikované bezemisní elektřiny. Hustá mapa bodů od Mariánských Lázní po Třinec srovnatelná s pokrytím větších řetězců klasických čerpacích stanic se loni rozrostla o dosud rekordních 110 stojanů. Síť roste díky evropskému grantu z programu Connecting Europe Facility (CEF), z prostředků přidělovaných Operačním programem Doprava i z vlastních zdrojů Skupiny ČEZ.
Počet stojanů v síti vyšší o 41 %, růst odebrané ekologické elektřiny o 44 %. To je vysvědčení za rok 2021 pro největší českou síť veřejných dobíjecích stanic sloužící elektromobilům. Oproti 2,44 milionu kWh v roce 2020 jde o dramatické zvýšení, o které se rovným dílem zasloužilo jak výrazné rozšíření sítě, tak pokračující boom elektrických aut v Česku. Těch čistě elektrických loni na českých silnicích podruhé za sebou přibylo více než 3 tisíce. Řidiči e-aut loni u stanic ČEZ zastavili k „tankování“ více než 230tisíckrát. Načerpali přitom energii, která by až po okraj naplnila baterie 97 878 elektromobilů střední třídy s kapacitou baterie 36 kWh nebo pro cestu flotily 587 e-aut kolem světa.
V Kraji Vysočina ČEZ aktuálně provozuje 18 veřejných dobíjecích stanic (z toho 14 rychlodobíjecích). Kromě krajské metropole Jihlavy jsou také u Jaderné elektrárny Dukovany, včetně střechy nového parkoviště u elektrárny, dále v Havlíčkově Brodě, Humpolci, Pelhřimově, Telči, Třebíči, Žďáru nad Sázavou, u dálnice D1 a na dalších místech. Loni řidiči e-aut na těchto stanicích odebrali celkem 111 989 kWh ekologické energie, tj. palivo pro 3110 plně nabitých elektromobilů střední třídy nebo dost energie pro 18 e-aut na cestu kolem světa).
V roce 2020, na jehož konci ČEZ provozoval na Vysočině 11 stojanů, řidiči odebrali celkem 35 761 kWh. Meziročně tak odběry na stojanech ČEZ v kraji vzrostly více než trojnásobně.
„Vedle pandemických omezení bylo pro nás loni hlavní překážkou dění na světových trzích, které znamenalo zdražování některých materiálů a technologií nebo prodlužování dodacích lhůt. Přesto se díky úsilí našich specialistů, infrastrukturních partnerů a také přeci jen pružnějšímu schvalovacímu prostředí podařilo poprvé dát do služeb řidičům více než 100 nových stanic za rok. Letošním úkolem je udržet toto tempo, pokračovat v loni zahájené výstavbě ultrarychlých stanic schopných významně zkrátit časy dobíjení a nabídnout služby velkých hubů. Jen místa se třemi a více stojany totiž dnes v nejvytíženějších místech zvládnou pokrýt rychle rostoucí poptávku,“ říká Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.
Řidičům garantuje ČEZ u většiny svých stojanů odběr skutečně bezemisní energie – a to díky certifikaci původu elektřiny z obnovitelných zdrojů operátora trhu OTE. Rychlodobíjecí stanice o výkonu 50 kW dnes tvoří 80 % sítě a umožňují v jednu chvíli dobíjení dvou elektromobilů. Kromě toho začal ČEZ loni stavět stanice o výkonech od 150 do 180 kW umožňující výrazně snížit dobu čerpání energie. Pět těchto nových stojanů funguje u dálnice D1.
Co ještě o sobě prozradily dobíječky ČEZ?
- V nabídce dobíjecích stojanů pro e-auta si ČEZ na českém trhu dlouhodobě udržuje zhruba 50% podíl. Více ZDE.
- Celkový instalovaný výkon všech dobíjecích stanic v síti překročil 25 MW, stejně velká je třeba středně velká vodní elektrárna zásobující bezemisní elektřinou domácnosti 65tisícového města.
- Každá z více než 385 stanic představuje dva dobíjecí body, takže síť může v jednom okamžiku dodávat ekologickou energii do baterií 770 elektromobilů.
- Loni řidiči absolvovali 203 703 dobíjení u stanic ČEZ. Bylo to o 24,5 % více než 185 329 „tankování“ v roce 2020.
- Zatímco průměrný odběr elektřiny při jednom „tankování“ se byl předloni 13,6 kWh, loni vzrostl na 15,2 kWh. Řidiči se tak na svých cestách opět zásobili větším objemem energie.
- Nejvíce energie řidiči odebrali už tradičně v Praze a ve Středočeském kraji, hitparádě stanic dominovaly stojany v hlavním městě a u hlavních dálničních tahů na D1, D10, D11 a na vybraných lokalitách prodejen Kaufland a restaurací McDonald´s.
Zajímavosti od dobíječek v Kraji Vysočina:
- hitparádě stanic podle odběrů dominovaly stojany u čerpací stanice Benzina v Třebíči a u prodejen Kaufland v Pelhřimově, Humpolci a ve Velkém Meziříčí u dálnice D1
- nahoru šel celkový počet dobíjení: zatímco v roce 2020 byly stojany ČEZ v permanenci 2 670krát, loni to bylo v 8 004 případech
- průměr energie načerpané při jednom dobití postupně vystoupal z 13,4 kWh v roce 2020 na loňských 13,9 kWh
Jak dobíjet u U ČEZ?
Při využívání sítě se uživatel před dobíjením identifikuje zákaznickou RFID kartou. Řidičům e-aut ale také stačí mít staženou letos spuštěnou aplikaci FUTUR/E/GO, která spolu s webovým rozhraním (tzv. Driver portál) umožňuje pohodlnou správu jejich účtů. Zákazníci ČEZ i neregistrovaní platí za odběry energie podle typu stanice a rychlosti nabíjení. Více na Smlouvy, ceník a OPSE | Futurego.cz
ČEZ a elektromobilita
Skupina ČEZ je v rozvoji elektromobility aktivní od roku 2009. Primární aktivitou bylo od samého začátku budování a provoz veřejných dobíjecích stanic. Dnes jde o záběr mnohem širší, zahrnující obsluhu zákazníků ze segmentu retail (ČEZ Prodej) i servis pro klienty v sektoru firem, municipalit a krajů (ČEZ ESCO). Skupina ČEZ tak např. zajišťuje návrh a instalaci dobíjecích stanic na klíč, elektrifikaci automobilových flotil, platformy pro dobíjení, včetně IT řešení, pronájmy či prodeje elektromobilů nebo wallboxy a kabely pro dobíjení. Pro samosprávy ČEZ nabízí realizaci a provoz dobíjecích stanic pro elektrobusy či návrhy konceptu elektromobility v jednotlivých městech a regionech.
Více informací naleznete na www.cez.cz, www.elektromobilita.cz, www.futurego.cz a www.cezesco.cz
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: komerční tisková zpráva