Soutěžitelé Rail Cargo Austria AG, České dráhy, a. s., a AWT Čechofracht, a. s., si v období od 15. 8. 2006 do 30. 9. 2010 při poskytování služeb mezinárodní nákladní železniční přepravy a zasílatelství v souvislosti s vlakovým projektem Italia rozdělovali zákazníky a zakázky na přepravu zboží a koordinovali ceny těchto služeb. Uzavřeli tak zakázanou dohodu s cílem narušit hospodářskou soutěž na trhu nákladní železniční přepravy a zasílatelství související s vlakovým projektem Italia, která byla způsobilá ovlivnit obchod mezi členskými státy Evropské unie. Těmito ujednáními došlo k porušení unijního i českého soutěžního práva.
Správní řízení bylo zahájeno v roce 2016 na základě skutečností uvedených v žádosti o imunitu v rámci leniency programu od společnosti Rail Cargo Austria AG a dále na základě důkazů shromážděných při neohlášených místních šetřeních, která Úřad provedl. Účastníci řízení spolupracovali na projektu systémového vlaku nazývaného „Italia Express“, kterým bylo přepravováno zboží z České republiky do Rakouska, odkud bylo po rozřazení zásilek dále dopravováno ke koncovým zákazníkům, především v Itálii a Slovinsku. Možnost přepravy zboží vlakem Italia mohli využít jak přímo koncoví zákazníci, tak jiné spediční společnosti. Mezi hlavní přepravované komodity patřilo železo a železný šrot, ocel, dřevo, sádrokarton aj. Vlak byl organizován pouze jako jednosměrný, většina zákazníků pak pocházela z České republiky, případně z Polska.
Spolupráce omezující vzájemnou konkurenci směřovala především k tomu, aby pro určité zákazníky prováděl přepravy předem dohodnutý soutěžitel. K dosažení sledovaného záměru soutěžitelé vzájemně komunikovali, sdíleli informace o zákaznících a transportech, poskytovali si krycí nabídky s ochrannými cenami, používali za tím účelem vytvořený on-line rezervační systém atd. Zákazníci byli díky uvedeným praktikám „odkázáni“ na předem určeného přepravce a zbaveni možnosti obdržet potenciálně výhodnější (konkurenční) nabídku na poskytnutí předmětných přepravních a spedičních služeb. Všechna pravidla kartelu byla obsažena v třístranné písemné smlouvě, která byla účastníky podepsána v srpnu 2006.
Při výpočtu pokuty za protisoutěžní jednání Úřad vycházel zejména z výše ceny zboží dotčeného kartelovou dohodou. Společnosti Rail Cargo Austria byla pokuta zcela odpuštěna vzhledem k tomu, že v rámci leniency programu Úřad o kartelu jako první informovala.
Pokuta pro společnost České dráhy byla vzhledem k požadavku na její dostatečný odstrašující účinek určena na výsledných 48 000 000 Kč. Úřad při jejím stanovení zohlednil fakt, že tato společnost podala žádost o leniency a v jejím rámci splnila podmínky pro snížení pokuty a že rozhodnutí bylo vydáno v rámci procedury narovnání.
Společnosti AWT Čechofracht byla vypočtena pokuta ve výši 4 592 908 Kč, avšak byla snížena o 20 % díky využití procedury narovnání na konečných 3 674 000 Kč. Úřad v jejím případě nezohledňoval příslušnost do skupiny PKP Cargo, neboť součástí této skupiny se firma AWT Čechofracht stala až v roce 2015, tedy dlouho po ukončení aktivity kartelu.
Celkově tedy Úřad uložil pravomocné pokuty ve výši 51 674 000 Kč, které budou příjmem státního rozpočtu.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV