Úřad práce: Osobní zkušenost je v praxi velkým přínosem

21.04.2019 10:51 | Zprávy

Jak komunikovat se zrakově či sluchově postiženými klienty, jak vypadají a jak fungují zvláštní pomůcky určené lidem s tělesným postižením, či jaké jsou možnosti speciální úpravy automobilů a koupelen pro potřeby OZP. To byla hlavní témata Dnů mobility, které uspořádal ve spolupráci s Úřadem práce ČR Cech MOBILITY z. s. Záštitu nad akcí převzalo Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR a také Generální ředitelství Úřadu práce ČR.

Úřad práce: Osobní zkušenost je v praxi velkým přínosem
Foto: Hans Štembera
Popisek: Úřad práce

V rámci Dnů Mobility, které proběhly na Výstavišti v pražských Letňanech, se uskutečnila řada tématicky zaměřených přednášek. Zaměstnanci ÚP ČR si rozšířili povědomí o širokém spektru zvláštních pomůcek dostupných na trhu, na které úřad poskytuje dle zákona příspěvek. Zároveň se dozvěděli řadu praktických informací. Mimo jiné i to, že pokud má motorové vozidlo už z výroby namontovanou automatickou převodovku, nelze o tuto převodovku žádat jako o dodatečnou úpravu motorového vozidla. Přednášející se zaměřili též na specifické potřeby klientů se zrakovým a sluchovým postižením. Zájem byl mimo jiné o popisy hardwaru a softwaru digitálních a kamerových zvětšovacích lup, digitálních čtecích přístrojů pro nevidomé s hlasovým výstupem, či o signalizační systémy nahrazující zvukové signály světelnou či vibrační signalizací apod.

Účastníci akce měli také možnost seznámit se ještě podrobněji se specifiky, která musí během jednání s klienty s konkrétním zdravotním postižením respektovat. Tento typ informací je pro ně velmi důležitý, protože v rámci správního rozhodování o příspěvku na zvláštní pomůcky je správný a vhodný způsob komunikace s žadatelem nejen nezbytností, ale také známkou profesionality.

„Lidé se zdravotním postižením patří mezi klienty, kterým ÚP ČR věnuje zvýšenou péči, a to nejen v oblasti nepojistných sociálních dávek, ale i v oblasti podpory jejich zaměstnanosti. Vzhledem k tomu, že ke konci března 2019 tvořili 16,6 % z celkového počtu uchazečů o zaměstnání, patří odpovídající přístup k OZP s ohledem na jejich specifické potřeby mezi priority úřadu,“ upozorňuje generální ředitelka ÚP ČR Kateřina Sadílková.

„Osoby se zdravotním postižením potřebují vědět, že naši zaměstnanci jejich problémům rozumí a že vědí, jak se cítí. Jsou s nimi v úzkém kontaktu a měli by tak mít přehled nejen o tom, co trh nabízí, ale také jak dané zvláštní pomůcky fungují a jak se s nimi zachází. Právě proto jsme rádi, že akce typu Dny Mobility existují a plně je podporujeme. Naši specialisté také každoročně absolvují řadu seminářů zaměřených mimo jiné i na komunikaci s OZP,“ doplňuje ředitelka Odboru pro sociální věci Generálního ředitelství ÚP ČR Zdeňka Cibulková.

Metodicky prezentační dny mají velký význam i z hlediska průběžného zvyšovaní odborné kvalifikace všech účastníků. Bonusem je možnost si pomůcky na místě vyzkoušet. Výsledkem je zcela nepřenosná osobní zkušenost, jak se dá pomůcka konkrétně využívat, jak se klient při její obsluze cítí a jak moc mu může ulehčit život. Dozví se, jaké by měla pomůcka v konkrétních případech splňovat parametry nebo zda existují další alternativy. Taková praxe je pak obrovskou výhodou v rámci správního řízení, jehož výsledkem je rozhodnutí o poskytnutí či neposkytnutí příspěvku na konkrétní typ zvláštní pomůcky. Aktivity tohoto typu jsou důležité nejen pro nové, ale i stávající zaměstnance.

Během loňského roku poskytl ÚP ČR 7 164 příspěvků na zvláštní pomůcku v celkové hodnotě 990 507 tis. Kč. O rok dříve jich vyplatil 6 481. V jejich rámci poskytl příjemcům 765 420 tis. Kč.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Aleš Juchelka byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

DPP: Místo tramvají budou na Libeňském mostě dočasně jezdit autobusy

22:03 DPP: Místo tramvají budou na Libeňském mostě dočasně jezdit autobusy

Současný provoz tramvají na části Libeňského soumostí bude od půlnoci z neděle 24. na pondělí 25. li…