Úspornější motory, vodíkový pohon. Letiště Praha kráčí k uhlíkové neutralitě

10.07.2021 19:07 | Zprávy

Letiště Praha chce být do roku 2030 uhlíkově neutrální. Pomohou tomu nové technologie, úspornější motory, udržitelná paliva, vodíkový nebo elektrický pohon letadel. Letiště Praha se proto připojilo k iniciativě Net Zero, kterou organizuje mezinárodní sdružení letišť ACI. To sdružuje více než 200 letišť, která se chystají dosáhnout takzvané čisté uhlíkové neutrality.

Úspornější motory, vodíkový pohon. Letiště Praha kráčí k uhlíkové neutralitě
Foto: Archiv
Popisek: Letiště Praha - logo

Iniciativa Net Zero má za cíl dosáhnout takzvané čisté uhlíkové neutrality nejpozději v roce 2050. Letiště Praha ale cílí konkrétními kroky právě na rok 2030. V kontextu covidové krize jde o ambiciózní cíl. Letiště snižuje cíleně emise CO2 již od roku 2010, kdy se zapojilo do programu Airport Carbon Accreditation a je nyní ve třetí úrovni, která požaduje rovněž zapojení partnerů do snižování emisí. Ty jsou navíc každoročně ověřovány nezávislou certifikační společností.

„Od roku 2010 se podařilo snižovat emise v průměru o tři až pět tisíc tun CO2 ročně. A to díky výměně osvětlení za úsporné LED, utlumili jsme noční provoz vzduchotechnických jednotek a osvětlení v terminálech, vyměnili jsme absorpční chladící jednotky, kotle, hořáky, využili jsme odpadního tepla na čistírně odpadních vod. Od roku 2019 se roční úspory vyšplhaly až na 40 tisíc tun oproti referenčnímu roku 2009 a to především nákupem zelené elektřiny z obnovitelných zdrojů,“ říká Soňa Hykyšová, ředitelka Ochrany životního prostředí. Letiště Praha plánuje s úspornými projekty pokračovat a do roku 2025 dosáhnout snížení emisí oproti roku 2009 o 72 procent.

„Evropská letiště jsou vůdčí silou v rámci řešení klimatické situace. Více než deset let každoročně dosahují meziročního snížení emisí. Vyhlášení dlouhodobého globálního uhlíkového cíle sdružení ACI je dalším krokem společného úsilí a znamením, že letištní průmysl se plně ztotožňuje s celosvětovými snahami o řešení klimatické hrozby. Chtěl bych ocenit Letiště Praha za to, že se připojilo k letištím, která své environmentální cíle sjednotila s globálními klimatickými cíli,“ říká Jost Lammers, Prezident ACI EUROPE a generální ředitel a prezident Letiště Mnichov.

Protože není reálné dosáhnout čisté nuly, je nutné zbývající emise CO2 vykompenzovat investicí do projektů, které naopak emise ve stejném objemu uspoří. Letiště Praha proto bude preferovat projekty v rámci České republiky. Letiště Praha navíc v rámci své strategie udržitelnosti Green PRG 2050 má stanoveny konkrétní cíle pro pět oblastí. Jde o směřování k druhově pestrému letišti, nula procent komunálního odpadu na skládkách do roku 2025, snižování hlukové zátěže a postupné uzavírání nočního provozu až po spolupráci s partnery a zmiňovanou uhlíkovou neutralitu.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat

Co myslíte, že bude nyní s Ukrajinou?

Trump přeci dávno deklaroval, že pomoc Ukrajině omezí. Myslíte, že má Ukrajina bez USA šanci Putinovi vzdorovat? Že EU dokáže pomoc ze strany USA nahradit? Podle mě je toto začátek konce Ukrajiny-bohužel. PS: Myslíte, že se Trupmovi podaří konflikt ukončit, čímž se před volbami chvástal? A proč se o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

České dráhy: Český rychlostní rekord má 20 let, Pendolina už najela skoro 39 milionů kilometrů

7:14 České dráhy: Český rychlostní rekord má 20 let, Pendolina už najela skoro 39 milionů kilometrů

Tento týden uplynulo 20 let od vytvoření posledního českého železničního rychlostního rekordu 237,04…