Osvětová kampaň „Česko svítí modře“ vznikla jako projekt platformy Naděje pro autismus v roce 2014 s cílem zvýšení povědomí veřejnosti o autismu a životě s ním. Kampaň propojuje organizátory osvětových akcí napříč republikou, posiluje vědomí sounáležitosti a solidarity s lidmi s poruchou autistického spektra a jejich rodinami.
Základem kampaně je modrá barva, která je symbolem komunikace, jedné ze tří oblastí, které jsou pro osoby s poruchou autistického spektra problematické a pro vzájemné porozumění zcela zásadní. Ukázat podporu lidem s autismem lze třeba nasvícením objektu na modro. V České republice se modře rozsvítí například Petřínská rozhledna nebo Jaderná elektrárna Dukovany.
V roce 2007 vyhlásilo OSN 2. duben jako Světový den porozumění autismu. Autismus je jednou z nejzávažnějších poruch dětského mentálního vývoje. Důsledkem poruchy je, že děti, potažmo dospělí, dobře nerozumí tomu, co vidí, slyší a prožívají. Včasný záchyt autismu a započetí cílené terapie zvyšuje šanci, že se podaří nastartovat další pozitivní vývoj.
V rámci preventivních prohlídek v roce a půl dítěte se již od roku 2016 provádí vyšetření za účelem včasné diagnostiky autismu. Je plně hrazeno z veřejného zdravotního pojištění. K diagnostice se používá speciální dotazník, který mají praktičtí lékaři pro děti a dorost ve svých ordinacích. V letech 2017 a 2018 vykázali lékaři tento výkon u 81 424 dětských pojištěnců VZP. U 2 792 dětí se vyskytlo podezření potvrzení autismu. Následné podrobnější vyšetření potvrdilo poruchu autistického spektra v 280 případech, u 1 639 dětí ji naopak vyvrátilo. V roce 2018 bylo u VZP registrováno celkem 4 467 klientů s diagnózou autismu a náklady na jejich péči činily téměř 28 milionů korun.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva