Památková péče není častým tématem podnětů, s nimiž se lidé na veřejnou ochránkyni práv obracejí. V přibližně třicítce podnětů v posledních dvou letech i v dalších dotazech na informační linku se však objevují i dvě nová témata – tzv. vizuální smog a vyhlašování památkového území.
Problém tzv. vizuálního smogu
Ochránkyně průběžně zaznamenává dotazy i obecně formulované připomínky lidí nespokojených s tzv. vizuálním smogem v historických centrech měst. Jde zejména o množství reklamních zařízení, prvků městského mobiliáře apod. I z diskuzí odborníků v oblasti památkové ochrany vyplývá, že zejména nejednoznačnost posuzování reklamních zařízení a mobiliářů, vnímají jako problém.
Necitlivá reklama může výrazně degradovat veřejný prostor, ale stávající právní nástroje k jejímu omezení či odstranění nejsou dostatečné. Platí to nejen obecně, ale i v případech, kdy je reklama umístěna do památkově chráněné oblasti. Zákony totiž nedávají jednoznačnou odpověď, které druhy reklamy musí jejich vlastník předem projednat s orgánem státní památkové péče a stavebním úřadem.
Ochránkyně apeluje, aby se usilovalo o hledání nástrojů a legislativních cest k nápravě necitlivého či nadměrného umisťování reklamních zařízení, případně mobiliářů v historickém prostoru měst.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva