Vypůjčení osobního auta, karavanu či obytného vozu se vyplatí naplánovat předem a porovnat si nabídky jednotlivých společností. „Přednost dejte půjčovnám s pozitivními recenzemi od předchozích klientů. Nezapomeňte si před podpisem smlouvy důkladně prostudovat obchodní podmínky a seznámit se s ceníkem vybrané půjčovny,“ doporučuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Pozornost věnujte také rozsahu a výši pojištění vozidla. Ve smlouvě se zaměřte na maximální výši pojistného plnění i spoluúčasti v případě dopravní nehody či jiné škodní události. Zkontrolujte, zda pojištění zahrnuje i poškození čelního skla, případně kol a zda je vůz pojištěn proti krádeži. Kopii smluv o pronájmu, pojištění auta i doklad o platbě je důležité vozit s sebou.
Při uzavírání smlouvy vyžadují půjčovny obvykle předložení řidičského průkazu, někdy i jeho mezinárodní podobu. Dále bývá třeba předložit cestovní pas řidiče a platební kartu, která je vedena na jméno hlavního řidiče. Z platební karty si půjčovna na začátku pronájmu strhne nebo „zablokuje“ patřičnou částku. Vrácení zálohy je podmíněno předáním vozidla zpět ve stavu, v jakém bylo pronajato. Pokud bude automobil řídit více osob, je potřeba tuto skutečnost uvést ve smlouvě a přizpůsobit tomu pojištění. V případě, že by totiž jiný řidič způsobil nehodu a nebyl by uveden ve smlouvě, budete muset uhradit škodu v plné výši.
Řidiči ve věku do 21 let si musí ověřit, zda si mohou půjčit automobil ve vybrané lokalitě a za jakých podmínek. „Přirážky za věk se mohou vztahovat na řidiče mladší 25 let a starší 65 let, v některých destinacích jsou ještě přísnější. Autopůjčovny totiž mívají v obchodních podmínkách různá omezení či zvýšené poplatky pro tyto věkové kategorie,“ vysvětluje Eduarda Hekšová.
Nezapomeňte se informovat, zda je možné automobil používat na neomezenou vzdálenost nebo zda je stanovena maximální hranice ujetých kilometrů. Seznamte se s výší poplatků za případné překročení limitu. Součástí obchodních podmínek bývá i požadovaný stav palivové nádrže – obvykle si auto půjčíte s plnou nádrží a s plnou ho musíte i vrátit.
Pokud požadujete speciální doplňky či výbavu automobilu, zarezervujte si je předem. Ne každá půjčovna disponuje dostatečným množstvím dětských autosedaček či střešních nosičů a boxů. U autosedaček je navíc potřebné zamluvit si správnou velikost odpovídající věku dítěte.
Neméně důležitým krokem při půjčování vozidel je jejich důkladná kontrola při převzetí. Zkontrolujte si nejen stav ujetých kilometrů, ale i povinnou výbavu vozidla. „Jakékoliv škrábance, oděrky či jiné nedostatky uveďte do předávacího protokolu a současně si pořiďte fotografie exteriéru i interiéru vozidla. V prázdninových destinacích se můžete setkat s tím, že vozidlo, které si půjčujete ve večerních hodinách, stojí na neosvětleném místě a zdá se být v pořádku, ale při jeho vrácení vám v půjčovně ukážou škrábanec, kterého jste si nevšimli, a mohou požadovat část peněz ze zálohy na jeho opravu,“ varuje Eduarda Hekšová.
Pokud si půjčujete obytný automobil či karavan, zaměřte svou pozornost i na další náležitosti. Před objednáním karavanu zkontrolujte, jaká je maximální povolená hmotnost bržděného přívěsu u vašeho vozu a zda máte řidičské oprávnění pro danou kategorii vozidla.
Při přebírání karavanu či obytného vozu důkladně zkontrolujte veškeré příslušenství, jako jsou například propanbutanové láhve, markýzy, chemické toalety, kabely, hadice, kanystry, nosiče kol a podobně, a také stav a funkčnost všech spotřebičů. „Věnujte pozornost tomu, v jakém stavu má být při vracení vozu palivo, plyn v propanbutanových láhvích, náplň v chemické toaletě či voda v nádržích. Neopomeňte ani na položky, jako je provedení úklidu a vyčištění interiéru. Ať vás při samotném vracení vozu nepřekvapí neočekávané příplatky,“ uzavírá Eduarda Hekšová.
dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.
Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva