Nejpohodlnější platební metodou je platba kartou online. K jejímu provedení stačí běžná platební karta s povoleným placením na internetu a dostatečným limitem. Platba kartou s sebou však bez další úrovně zabezpečení přináší riziko zneužití, protože při ní uživatel zadává nejen číslo karty, ale také CVV či CVC kódy – tedy údaje, se kterými může platit kdokoliv, komu se dostanou do ruky. „Proto k placení kartou používejte ideálně prostředí zprostředkovatelů plateb, jako jsou například GoPay nebo GP webpay. Zadávání údajů o kartě v prostředí e-shopu, zvláště pak zahraničního, se raději vyhýbejte,“ doporučuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.
Vždy zkontrolujte, že e-shop i stránka, na které zadáváte údaje, mají na začátku své internetové adresy „https“. To značí, že přenos informací probíhá v šifrované podobě. Pokud zjistíte, že konkrétní e-shop nebo jiná služba nemá takto šifrovanou komunikaci, rozhodně zpozorněte a žádné údaje nezadávejte. Ačkoliv absence certifikátu v mnoha případech nemusí znamenat nic víc než laxnost obchodníka, potenciální zneužití údajů o kartě by vás mohlo přijít draho. Setkat se můžete také s hláškou webového prohlížeče, že certifikát je neplatný nebo vypršel. I v takovém případě je namístě opatrnost. Platbu raději neprovádějte, a buď kontaktujte obchodníka, nebo si najděte jiného.
„Podstatně bezpečnějším způsobem platby kartou je využití zabezpečení 3D-Secure, při kterém se obchodník pouze dozvídá, zda platba byla, či nebyla provedena,“ říká Lukáš Zelený a dodává: „Před zahájením platby bohužel nemá uživatel možnost toto zabezpečení poznat a to, že jej obchodník proklamuje, nemusí nic znamenat.“ Některé banky zvyšují ochranu zasíláním autorizačních SMS nebo e-mailů s kódem, bez kterého není možné platbu provést.
Oblíbeným způsobem online plateb jsou takzvané internetové peněženky. Úhrada je prováděna většinou z kreditu, který jste si „dobili“ kartou online, obyčejným převodem, nebo prostřednictvím propojení peněženky s vaší platební kartou, jejíž údaje se však obchodník nedozví. Nejznámější internetovou peněženkou je PayPal, který funguje na principu zprostředkování platby, aniž byste obchodníkovi prozradili údaje o platební kartě. Je celosvětově rozšířen a často funguje v e-shopech, které své zboží nebo služby prodávají do zahraničí, k čemuž umožňuje i snadnou konverzi měny. K platbě stačí mít na PayPalu založený účet a při objednávce potvrdit platbu v jeho vlastním prostředí. I v tomto případě je důležité nastavit bezpečné heslo, jednou za čas jej změnit a nastavit si vhodné limity.
Platit za online nákupy a služby je možné samozřejmě pomocí běžného nebo prioritního převodu. V takovém případě však obchodník dostane informaci o provedené platbě až za několik dní. „Některé banky proto nabízejí online platby nebo zrychlené převody, při kterých dochází k přesměrování uživatele do jeho internetového bankovnictví s předvyplněnou platbou, kterou stačí jen autorizovat. Bank je ovšem hodně, a proto se s tímto způsobem platby nejčastěji setkáváme v rámci takzvaných platebních bran, které agregují více různých online plateb,“ vysvětluje Zelený.
Ať se rozhodnete používat jakoukoliv z platebních metod, vždy buďte opatrní. Jen tak si budete moci nakupování přes internet užívat bez zbytečných lapálií.
dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.
Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva