Studie, kterou pro pražský magistrát připravili experti z ČVUT, zkoumala množství emisí z dopravy v našem hlavním městě. Využila při tom unikátní metodu, za jejímž vývojem stojí doc. Michal Vojtíšek, Ph.D., z fakulty strojní. V reálném čase umožňuje monitorovat emise z kolemjedoucích aut přímo u silnice. Studie přinesla šokující závěr – zhruba 5?% „nejšpinavějších“ aut v Praze zodpovídá za polovinu celkových škodlivin z dopravy.
Na vině jsou zejména dieselové motory se zaneseným, nefunkčním či přímo vymontovaným filtrem pevných částic. Podle studie může jeden takový vůz vyprodukovat tolik emisí jako desítky až stovky správně fungujících aut. Ostatně pohled na moderní auto, z jehož výfuku se paradoxně valí dým jako z komínu parní lokomotivy, zná nejspíš každý český řidič.
Emise způsobují více úmrtí než nehody
Kolik aut u nás tímto neduhem trpí? Podle názoru Ministerstva životního prostředí ČR jde nejspíš o statisíce automobilů. „Kdyby se podařilo z provozu dostat i 250 tisíc vozidel se špatným spalinovým systémem, došlo by podle výpočtů ČVUT k velmi výraznému zlepšení kvality ovzduší,“ dodává tisková mluvčí MŽP Petra Roubíčková.
Nebezpečí, které pro lidské zdraví představují emise z motorů, potvrzuje i vedoucí výzkumu Michal Vojtíšek: „Škody na zdraví v důsledku emisí převyšují škody způsobené dopravními nehodami. Například částice způsobují v EU přes 400 tisíc předčasných úmrtí ročně, zatímco dopravní nehody asi desetinu tohoto počtu. Částice obsahují rakovinotvorné a genotoxické látky a jsou tak malé, že mohou putovat po čichovém nervu do mozku nebo se usazovat v plicích a pronikat do krevního oběhu. Lidský organismus proti nim nemá obranné mechanismy.“

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva