Klauzule „no-show“ umožňuje letecké společnosti zrušit rezervaci, pokud cestující zmeškal buď první část letu v případě víceetapové letenky, nebo odchozí let při zakoupení zpáteční letenky. V takových případech aerolinky vyžadují, aby si cestující koupil novou letenku. Chce-li využít tu původní, musí zaplatit smluvní pokutu.
„Doložka 'no-show' je vůči cestujícímu velmi nespravedlivá. Zaplatil totiž za celou letenku a očekává, že ji bude moci využít. Sice mohl zmeškat první část svého letu nebo najít pohodlnější způsob, jak se dostat do cílového místa, to však není důvod k tomu, aby mu aerolinky zrušily i tu část letenky, kterou by mohl využít,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.
Problém je zejména to, že tato doložka bývá nejasně uvedená v přepravních podmínkách leteckých společností. Když se cestující dostane na letiště a chce použít letenku na zbytek své cesty, je obvykle v šoku, když zjistí, že to není možné a musí si zakoupit za stovky eur novou letenku nebo zaplatit vysoký poplatek za změnu té původní.
„Domníváme se, že tato praxe by měla být na úrovni Evropské unie zakázána. Evropská reforma v oblasti práv cestujících v letecké dopravě je však již pět let zablokována a je nepravděpodobné, že by v dohledné době nastala změna. Vzhledem k této situaci se Evropská spotřebitelská organizace BEUC a její členské organizace snaží přimět letecké přepravce, aby přestali s využíváním doložky 'no-show',“ vysvětluje Lukáš Zelený.
Aktivitu zahájily holandská spotřebitelská organizace Consumentenbond a řecká EKPIZO podniknutím právních kroků vůči letecké společnosti KLM. Britská spotřebitelská organizace Which?, maltská CA Malta a řecká KEPKA pak zaslaly výzvu hned několika aerolinkám, aby přestaly doložku „no-show“ používat. KEPKA, CA Malta, švýcarská spotřebitelská organizace FRC a dánská Forbrugerrådet Tænk podávají stížnost k jejich národním úřadům kvůli využívání této doložky. dTest se připojuje podáním podnětu České obchodní inspekci.
Belgická spotřebitelská organizace Test Achats vede již od letošního července soudní spor proti leteckým společnostem Air France a KLM kvůli použití doložky „no-show“. Rakouská spotřebitelská organizace VKI, německá vzbv a španělská OCU již v minulosti vyhrály soudní spory vedené proti různým leteckým přepravcům (např. Lufthansa, Iberia a British Airways).
dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.
Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva