„Koupili jsme je ve stejném obchodě, stály vedle sebe na stejném regálu, mají stejného výrobce, stejnou váhu i velikost a cenový rozdíl mezi nimi činí pouhé tři koruny. Přesto se 60gramové figurky anděla a Mikuláše svým složením významně liší. Anděl, za kterého jsme zaplatili 24,90 Kč, je z mléčné čokolády. Mikuláš, který stál 21,90 Kč, je vyroben převážně z cukru a palmového tuku,“ uvádí Hana Hoffmannová, šéfredaktorka spotřebitelského časopisu dTest.
Kvalitativně jde tedy o dva zcela odlišné výrobky. Rozdíl poznáte pouze tak, že zapátráte po informacích uvedených malým písmem na etiketě na zadní nebo spodní straně staniolového obalu. Na prvním místě ve složení obou figurek stojí cukr. V případě Anděla se však jedná o čokoládu, v případě Mikuláše o výrobek označený jako „Mléčná pochoutka. Cukrovinka“.
„Mikuláš obsahuje jen 9 % kakaového prášku se sníženým obsahem tuku, takže nesmí nést název ‚čokoláda‘. Ve výčtu jeho složení najdeme na prvních místech cukr, plně ztužený rostlinný tuk z palmových jader, sušenou mléčnou syrovátku a až pak zmíněný kakaový prášek. Figurka Anděla z pravé čokolády oproti tomu obsahuje nejméně 32 % kakaové sušiny a je správně označena jako ‚mléčná čokoláda‘. Na prvních místech ve složení najdeme cukr, kakaové máslo, kakaovou hmotu a sušené odstředěné mléko,“ říká Hana Hoffmannová.
Na trhu najdeme různé druhy čokolády, všechny popisuje vyhláška č. 76/2003 Sb. Ta udává minimální podíl kakaové sušiny v mléčné a hořké čokoládě, pro mléčnou a bílou (ta kakao neobsahuje) pak vymezuje i nejnižší přípustný obsah mléčné sušiny.
Figurky z pravé čokolády na čokoládu upozorňují v názvu. Ve složení najdete rovněž cukr a mléčné složky, nebude však chybět kakaová hmota a informace o jejím množství. Mikulášské figurky jsou nejčastěji vyrobeny z čokolády mléčné.
Pokud se v názvu výrobku místo slova čokoláda objevuje „kakaová pochoutka“, „kakaová poleva“ či „kakaová hmota“, je třeba zbystřit, pravděpodobně jde o náhražku čokolády. Budete-li číst etiketu dál, jistotu nabydete ze složení výrobků. V těch, které nejsou čokoládové, se na prvních místech objevují cukr, některý z rostlinných tuků a sušená mléčná syrovátka, případně sušené odtučněné mléko. Až pak zpravidla následuje kakao. Cena takových výrobků sice může být nižší, jejich kvalita tomu ale odpovídá.
Jak poznat čokoládovou figurku?
- dejte si práci a čtěte informace na etiketě
- v názvu výrobku najdete slovo čokoláda
- etiketa musí obsahovat větu „kakaové sušiny nejméně x %“
- na druhém místě ve složení bude kakaová hmota nebo kakaové máslo, nikoli rostlinný tuk
Jaké požadavky na čokoládu klade vyhláška?
Bílá čokoláda neobsahuje kakaovou sušinu. Je vyrobená zejména z kakaového másla (minimálně 20 %), mléka nebo mléčných výrobků (nejméně 14 % mléčné sušiny) a sladidel.
Mléčná čokoláda obsahuje nejméně 25 % celkové kakaové sušiny a 3,5 % mléčného tuku. Jako „extra“ je pak označena mléčná čokoláda s minimálně 30% podílem celkové kakaové sušiny, 18 % mléčné sušiny a 4,5 % mléčného tuku.
Hořká čokoláda musí obsahovat nejméně 35 % celkové kakaové sušiny, výrobky vyšší jakosti (extra) pak 43 %. Existuje i řada hořkých čokolád s mnohem vyššími podíly kakaa. Nejvíce chuťových tónů si lze vychutnat u těch s obsahem sušiny v rozmezí 60–75 %, u čokolád s vyšším podílem už může převažovat hořkost nad ostatními chuťovými vjemy.
dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.
Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva