"Dostala jsem oficiální dokument určený pro rozpočtový výbor Spolkového sněmu. V něm spolkové ministerstvo dopravy doporučuje omezit lodní dopravu na Labi a investovat pouze do splavnosti ostatních toků na území Spolkové republiky Německo. Dovoluji si prohlásit, že jde o útok, který má za cíl zlikvidovat významnou část českého exportu. Omezení splavnosti Labe by pro české exportéry mělo fatální následky. Náhradní vlaková doprava by totiž přepravované zboží neúměrně prodražila. Značná část exportních firem i výrobců by tak musela ukončit činnost a o místo by přišly stovky zaměstnanců," uvedla pro ParlamentníListy.cz Jana Bobošíková.
Podle ní by měla zasáhnout Nečasova vláda a neprodleně chránit „české zájmy". "Ze strany německých úřadů jde o přímé ohrožení strategických zájmů České republiky a jde i o porušení mezinárodních smluv. Jsem vyděšená z toho, že vláda a další odpovědné státní úřady nezačaly v této věci ihned konat. Přitom generální konzulát ČR v Drážďanech, ministerstvo zahraničních věci i další úřady byly na tuto skutečnost upozorněny už začátkem února," varuje šéfka Suverenity.
Objem zboží přepraveného mezi Německem a Českou republikou klesl oproti roku 1997 na polovinu. Proti očekávání lodní doprava stagnuje i po vstupu ČR do Evropské unie, přestože prognózy slibovaly trojnásobný nárůst. Stále více zboží je přepravováno po železnici, která je spolehlivější a rychlejší. Na tunu přepraveného zboží navíc vzniká méně emisí oxidu uhličitého i ostatních škodlivin. Do Německa směřuje zhruba jedna třetina českého vývozu, přičemž spolková země Sasko u hranic s ČR odebírá 11 procent z celkového vývozu do Německa.
Studie a lobby "zusammen "
Německá vláda přihlédla ke studii zpracované Institutem pro ekologický a hospodářský výzkum (Institut für ökologische Wirtschaftsforschung) Říční plavba na Labi a Sále. Ta uvádí, že rentabilitu nákladní lodní dopravy je možné zajistit teprve při hloubce plavební dráhy 2 - 2,50 m. Jinak plavba kvůli vysokým nákladům nemůže konkurovat silniční nebo železniční dopravě. Česká strana oproti německé vychází z nižší hranice rentability "1,4 resp. 1,5 metru. Při této hloubce ponoru se už plavba vyplatí," konstatuje pro ParlamentníListy.cz ředitel odboru plavby ministerstva dopravy Jaroslav Pospíšil.
Podle německého dokumentu by měly být rozvíjeny vodní cesty na Rýně, Dunaji a středoněmeckém kanálu, Labe naopak spadlo mezi „druhořadé" cesty, na úseku od státní hranice až téměř k Magdeburgu tak bude snížena údržba.
Podle poslance a bývalého šífaře Jaroslava Foldyny za tlakem na kancléřku stojí kromě ekologů také železniční a chemická lobby. „Každá tuna, co jede na severozápad Evropy po železnici, cinká eurem. Cinká v Berlíně, ale ne v Česku. Všechny realizace totiž vezou německé dráhy. Všechny dovozy a vývozy do a z chemiček na Labi jsou o deset až patnáct procent levnější po vodě, než po železnici či kamiony. My je však po vodě nejsme třeba v létě schopni zajistit. Nedávno jsem si vyfotil loď s nízkým ponorem, co vezla kolem tisíce tun nákladu. To je třiačtyřicet kamionů, řidičů, motorů. Na lodi s motorem osm set koní pluli dva lidé. Vždyť to je ekonomie i ekologie v jednom. Nesnižujeme náklady ani ekologickou zátěž, ale mzdy, což se Němcům líbí," řekl ParlamentnímListům.cz poslanec ČSSD a dlouholetý kapitán v říční dopravě Jaroslav Foldyna.
Studie plavebního stupně Děčín
Bude zbytečný
V programovém prohlášení vlády Petra Nečase se objevila realizace plavebního stupně Děčín (viz výše). Ten by zajistil po 345 dní v roce tytéž podmínky jako jsou na německém Labi. Dokumentace k projektu byla předána na konci srpna 2010 ministerstvu životního prostředí a čekáme. Do díla jsou zahrnuty rybochody, úpravy břehů a další nákladné revitalizační programy. Pokud vše půjde podle plánu, v roce 2012 by se mohlo stavět, navíc projekt počítá i s vodní elektrárnou za 1,5 miliardy," uvedl pro ParlamentníListy.cz ředitel odboru plavby ministerstva dopravy Jaroslav Pospíšil.
Tuzemští provozovatelé lodí na Labi jsou zoufalí, a od plavebního stupně Děčín si mnohé slibovali. „Vodní doprava u nás je díky absenci vodní cesty ve schizofrenní situaci. Zatímco ostatní lákají na různé marketingové akce, my jsme nuceni zákazníkům omílat, že je uspokojíme, až jestli naprší a neuschne. Takže vlastně stále odmítáme lukrativní zakázky a snažíme se zmírnit naše ztráty provozem na německých kanálech a Rýně. Abychom sanovali ztráty, prodáváme lodě, šrotujeme kapacitu," odhaluje pro ParlamentníListy.cz situaci v tuzemské říční dopravě jednatel rejdařství Evd s. r. o. Lukáš Hradský.
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Pavel Kozdera