"Dostala jsem oficiální dokument určený pro rozpočtový výbor Spolkového sněmu. V něm spolkové ministerstvo dopravy doporučuje omezit lodní dopravu na Labi a investovat pouze do splavnosti ostatních toků na území Spolkové republiky Německo. Dovoluji si prohlásit, že jde o útok, který má za cíl zlikvidovat významnou část českého exportu. Omezení splavnosti Labe by pro české exportéry mělo fatální následky. Náhradní vlaková doprava by totiž přepravované zboží neúměrně prodražila. Značná část exportních firem i výrobců by tak musela ukončit činnost a o místo by přišly stovky zaměstnanců," uvedla pro ParlamentníListy.cz Jana Bobošíková.
Podle ní by měla zasáhnout Nečasova vláda a neprodleně chránit „české zájmy". "Ze strany německých úřadů jde o přímé ohrožení strategických zájmů České republiky a jde i o porušení mezinárodních smluv. Jsem vyděšená z toho, že vláda a další odpovědné státní úřady nezačaly v této věci ihned konat. Přitom generální konzulát ČR v Drážďanech, ministerstvo zahraničních věci i další úřady byly na tuto skutečnost upozorněny už začátkem února," varuje šéfka Suverenity.
Objem zboží přepraveného mezi Německem a Českou republikou klesl oproti roku 1997 na polovinu. Proti očekávání lodní doprava stagnuje i po vstupu ČR do Evropské unie, přestože prognózy slibovaly trojnásobný nárůst. Stále více zboží je přepravováno po železnici, která je spolehlivější a rychlejší. Na tunu přepraveného zboží navíc vzniká méně emisí oxidu uhličitého i ostatních škodlivin. Do Německa směřuje zhruba jedna třetina českého vývozu, přičemž spolková země Sasko u hranic s ČR odebírá 11 procent z celkového vývozu do Německa.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Pavel Kozdera