Podle Zdeňka Čížka z krajského odboru školství by měla negativní finanční dopad na více než dvě třetiny středních škol v kraji a na 64 procent úplných základních škol ve městech, malé vesnické prvostupňové školy by si naopak podle návrhu výrazně polepšily. "Zásadní změnou je, že 70 procent peněz půjde z ministerstva a pouze 30 procent zůstane krajům na přerozdělení. Z toho ale musí ještě financovat základní umělecké školy, školská zařízení a další," řekla Ivana Levá (KSČM) ze školského výboru parlamentu.
Ministerstvo školství stanovilo jeden pevný oborový normativ na žáka v celé ČR pro městské i vesnické školy; kraje je nemohou měnit. "Jednotný normativ je dobře," řekl Levá. Plzeňský kraj je venkovský, a budou tak více financované malé školy. "Ale zase budou chybět peníze v městských školách a na střední školství, které má dostat jen 70 procent současného příspěvku. Bylo dobře, když kraj mohl s penězi disponovat a reagoval na to, co firmy v kraji potřebují," uvedla.
Městské školy na tom nebudou dobře
Reforma navrhuje dvě doplňující paušální částky pro zřizovatele mateřských a základních škol. Podle Levé vycházejí ale tyto částky pro městské školy "trochu krutě". Dostanou jen 900.000 korun na všechny školy ve městě, což je velmi málo, uvedla. Střední a vyšší odborné školy doplňující částky nedostanou. U nich se podle Levé zřejmě čeká, že to kraje dofinancují, ale není jasné, zda na to budou mít a nebudou preferovat například opravy silnic. "Pro nás by vyvstala kategorická otázka reálné existence některých středních škol," uvedl Zdeněk Čížek z Plzeňského kraje.
"Reforma jde správným směrem v tom, že se snaží podpořit malé školy, které byly ohroženy zánikem. Stanoví jednoznačně, kolik na kterého žáka přijde," uvedl starosta Spáleného Poříčí Pavel Čížek. Podle něj bude ale nutné zachovat roli kraje, který musí mít peníze na vyrovnání rozdílů mezi školami. Reforma se zatím jen diskutuje, řekl. Zákon je podle Levé připravený a předjednaný, kromě připomínek obcí. Podle ministerstva školství mají do konce května probíhat odborné diskuze k reformě, která by se měla dostat v červnu do parlamentu.
Nejdříve zrušit, poté spojit
"Je to určitě termínově nereálné. Reformy se pohybují ode zdi ke zdi. Podle Dobešova návrhu se měly rušit malé vesnické školy s tím, že se dětem dostane lepšího vzdělání v těch větších. Teď se argumentuje opačně a větším školám se ubírá," řekl poslanec Václav Votava (ČSSD). Podle poslance Vladislava Vilímce (ODS) je přirozeným zájmem ministra normativy sjednotit. Podle Čížka z Plzeňského kraje se ale jednotnost dá dosáhnout také současným systémem.
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: ane, čtk