Na kampaň prezidentských kandidátů lze pohlížet dvěma způsoby. Jednak zda je zvládnuta profesionálně z hlediska propagačního a marketingového, a také, jak má kdo z uchazečů podchycené novináře a zajištěnu vlídnost médií. „Nejlépe má média podchycena tým pana Fischera. S výjimkou jednoho nebo dvou výstupů je prezentován v médiích výrazně v kladných souvislostech, až je to samozřejmě nápadné. Když na všechny ostatní vypadávají kostlivci ze skříně a jen na něj ne, tak je to přinejmenším zvláštní,“ říká pro ParlamentníListy.cz mediální odborník Petr Žantovský.
To je podle něj práce týmu, který je zjevně velice dobře sestaven a připraven. Z hlediska propagačního a marketingového hodnotí nejvýše Miloše Zemana a Vladimíra Dlouhého. „Tradičně je mediálně nejzajímavější Zeman,“ souhlasí Jiří Mikeš z katedry komerčních komunikací VŠE v Praze. „Nejlépe vystupuje Schwarzenberg, protože ten mluví, jak myslí. Nemlží, a to lidé ocení. Zvlášť mladí lidé, což je paradox, protože on je z prezidentských kandidátů nejstarší, ale myslím, že mladí ho budou volit,“ uvádí pro Parlamentnílisty.cz Jiří Mikeš.
Od prezidentského kandidáta se názory a postoje očekávají
Průzkumy přisuzují největší šance Janu Fischerovi, jemuž ale kritici vyčítají, že je člověkem bez názorů a postojů. „Pro ty, kdo očekávají nějaký pevný názor a jasné stanovisko, přijatelný není. Jako premiér nic nevykonal, tím pádem také nic nepokazil. To ho v očích některých může pasovat na seriózního člověka, který nemá žádný škraloup. To hraje Fischerovi do not. Druhá věc je, že kdo má v hlavě mozek, a ne jen takové dunivé prázdno, tak samozřejmě očekává od prezidentského kandidáta nějaké názory a já jsem jich od něj moc neslyšel,“ podotýká Petr Žantovský.
„Je pravdou, že toho Jan Fischer zatím moc neřekl. Ale billboardy má dobře udělané, s jasnou myšlenkou. Je vidět, že jde o práci špičkových odborníků,“ poukazuje Jiří Mikeš na to, co může u expremiéra nahradit názorovou nevyhraněnost. Jeho největší konkurent Miloš Zeman zase spoléhá na svou obratnost v diskusích, protože v jeho případě není billboard něčím, kde zatím může u voličů bodovat.
Zeman se změnil. Zapomeňte na „opilce“
„Miloš Zeman – a zaregistrovali to i politologové – se mění. Navíc je v situaci prezidentské volby, a ne v té, kdy chtěl jít vládě po krku a získat jinou metu, než chce získat dnes. Jinak se bude bavit na ekonomickém fóru na Žofíně a jinak bude mluvit k zástupům dělníků na Ostravsku. V tomto ohledu je profesionál. Takový ten kánon ´to je ten opilec s Becherovkou´, tak to už je minulost a není to aktuální,“ upozorňuje Petr Žantovský, že nynější Miloš Zeman už rozhodně není tím agresivním rétorem z dob, kdy se dobýval do Strakovky.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník