„Naprosto zdrcující zpráva, další z řady na téma ministerstvo pravdy.“ Petr Žantovský odhaluje, co v ČT přešli

25.02.2017 19:25 | Zprávy

TÝDEN V MÉDIÍCH Naprostým amatérismem moderátora České televize začíná Petr Žantovský svůj pravidelný přehled zajímavostí, které se týkají sdělovacích prostředků. Veřejnoprávní televize už ho ani nepřekvapila, že se zdrcující a nejdůležitější zprávě čtvrtka o podpisu dohody mezi Ministerstvem vnitra a Facebookem věnovala jen okrajově. Je znechucen tím, že se ODS přidala v zájmu ČT do koalice s ČSSD a KSČM, což se dá vysvětlit jen tím, že dostala slíbenu podporu před podzimními volbami.

„Naprosto zdrcující zpráva, další z řady na téma ministerstvo pravdy.“ Petr Žantovský odhaluje, co v ČT přešli
Foto: Hans Štembera
Popisek: Petr Žantovský

Připomenutím pořadu  90´ ČT24 ze závěru minulého týdne, který byl věnován pětaosmdesátinám režiséra Miloše Formana, začíná Petr Žantovský pravidelný přehled mediálních zajímavostí. „V tomto pořadu jsem zaznamenal několik typických problematických rysů publicistiky České televize. A to především totální nepřipravenost, nejistotu a řekl bych až trapný amatérismus či neprofesionalitu zejména hlavního moderátora, který kladl tak zoufale hloupé otázky, až si z toho jeho hosté – pan Hába z Národního filmového archívu a pan Lukeš jako filmový kritik – tu a tam viditelně zoufali,“ uvádí pro ParlamentníListy.cz mediální analytik Petr Žantovský.

Nemůže přitom nezmínit otázku, kdy se moderátor hostů ptal, co měl ještě Miloš Forman natočit, co by mu poradili, čemu se měl umělecky věnovat. „To je otázka, kterou by položil asi tak začínající kandrdas, redaktor okresního deníku, místnímu fotbalovému trenérovi, kdyby se ho ptal: ‚A do kterého koutu té branky se měl Franta Jouza v neděli při tom našem mistráku trefit, co myslíte?‘ Tak to je asi na téhle profesionální úrovni. Celá ta devadesátka byla plná naprostých nesmyslů, moderátor zcela zjevně vůbec nevěděl, o čem mluví. Například prohlásil, že projekt Dobře placená procházka, což býval, jak víme, v šedesátých letech televizní film a potom o mnoho let později v Národním divadle představení, které bylo také natočeno na televizní záznam, byl velkolepý,“ poznamenává mediální odborník.

Moderátor ČT silně kulhal za svými hosty

Podle něj může říct něco takového jenom člověk, který o tom neví vůbec nic. „Ani o tom originále z šedesátých let, ani o provedení v Národním divadle. To opravdu není velkolepé dílo, to je komorní, docela příjemný, sympatický příběh, takový trošku patafyzický, plný písniček Suchého a Šlitra, to opravdu nemá s velkolepostí nic společného. Velkolepý byl Amadeus, ale rozhodně ne Dobře placená procházka. A tvrdit, že na tohle představení stály v Národním divadle zástupy a že bylo pořád vyprodáno a že se dlouho hrálo před vyprodaným hledištěm, není pravda. Stačí se podívat do statistik návštěvnosti. To je velmi úzce specifické dílo, které zaslouží obdiv ve svém historickém kontextu, ale určitě není ani velkolepé, ani nebylo nejúspěšnější v historii Národního divadla. Tím chci říct jen, že pan moderátor tentokrát opravdu velice silně kulhal za všemi svými hosty,“ vysvětluje Petr Žantovský.

Zaujal ho rozhovor s režisérem Petrem Zelenkou, který na hloupé moderátorovy otázky neodpovídal a říkal si to svoje. „Říkal to chytře, s nadhledem a s obrovským respektem, a to byl typický úkaz, jaký se občas České televizi stává, že prostě host toho moderátora přehraje asi tak deset ku nule. To byl přesně tenhle případ,“ připomíná mediální analytik, jehož zaujala ještě jedna sekvence. „Protože mě zrovna Formanovo dílo velmi zajímá, tak jsem si to odkoukal celé. Byl jsem tak nucen zhlédnout nekonečný monolog jakési redaktorky Bednářové z Reflexu, která ve svém vyjadřování působila jako člověk, který byl Formanovi po celý život nejblíže. Všechno o něm ví, vynáší naprosto apodiktické soudy a je opravdu velice familiární,“ popisuje Petr Žantovský s tím, že jde o nemoc českých – hlavně kulturních – redaktorek, že jsou s každým hned kamarádky a všechny mají jako zářezy na pažbě.

Familiární redaktorka připomněla vtip o Leninovi

„To je velmi trapné a takové typicky české. Nesouvisí to s paní Bednářovou, to je obecný rys mnoha jejích kolegyň a táhne se to napříč režimy. Já si to pamatuji ještě z osmdesátých let, kdy stejnou nemocí trpěly různé kulturní redaktorky, z nichž některé dodnes fungují, ale nebudu je jmenovat. Připomíná mi to vtip z dob komunismu. V roce 1920 jde kolem vody Kuzma Kuzmič, spatří tam Vladimíra Iljiče Lenina a říká mu: ‚Tak co, Vladimíre Iljiči, berou, berou?‘ Lenin se sotva otočí a řekne: ‚Táhni do...‘ O rok později jde Kuzma Kuzmič opět kolem vody, zase tam na stejném místě vidí Lenina a říká: ‚Tak co, Vladimíre Iljiči, berou, berou?‘ Stejná odpověď: ‚Táhni do...‘ Takhle se to opakuje každý rok až do roku 1924, kdy Lenin umírá. A téhož roku před Vánocemi vychází v největším státním nakladatelství kniha Kuzmy Kuzmiče Mé hovory s Leninem. Tak ten starý vtip mi připomněl ten nekonečný monolog redaktorky,“ přiznává mediální odborník.

Ale pobavila ho, když prohlásila, že Miloš Forman byl jednoznačně nejslavnější český režisér. „To bychom se asi měli ptát na kritérium, jak se měří sláva. Jestli počtem Oscarů, tak asi ano. Ale jsou Oscary opravdu měřítkem slávy? Myslím, že tam velice správně pan Hába říkal, že jsou především měřítkem filmového byznysu, který panuje ve Spojených státech. Tak bych paní Bednářové připomněl jména Maca Friče, Gustava Machatého, Alfréda Radoka, Karla Zemana a spousty dalších českých režisérů, kteří znamenali ve své době a ve svém žánru velké pojmy a třeba i velké posuny ve filmové technologii. To se týkalo třeba Machatého nebo Zemana. Tyhle absolutizující soudy jsou typickým projevem indolence a nedospělosti těchto našich kulturních redaktorek a myslím, že si to opravdu nezasloužilo tu obrovskou stopáž, kterou to v pořadu mělo. Předpokládám, že to pan Forman ve Spojených státech nesledoval, protože na jeho místě by mi bylo docela smutno,“ podotýká Petr Žantovský.

Když tomu rozumí Lenka Dusilová, proč by tomu nerozuměli novináři

Inspirací pro druhé téma mu byly probíhající diskuse o zákonu k ochraně přírody a národních parků. „Už jsem párkrát říkal, že je vždy velký problém u moderátora, že to je takový brouk Pytlík, práce všeho druhu, všemu rozumím, všude jsem byl, o všem jsem schopen se zasvěceně bavit se svým hostem a tak dále. To by bylo možná hezké, kdyby měl jako Larry King za prvé jeho inteligenci, ale zároveň zástup opravdu velmi pracovitých, pilných a velmi informovaných poradců, dramaturgů a podobně. V našich médiích to takhle ale nefunguje. V úterý jsem v České televizi sledoval ve zpravodajství několikrát se opakující debatu o novém zákonu o národních parcích a o ochraně přírody. A mnohokrát tam zaznělo také to, že herci a umělci zase vystupují ve prospěch jednoho návrhu zákona a v neprospěch druhého návrhu zákona, ve prospěch toho poslaneckého proti senátnímu,“ poukazuje mediální odborník.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jiří Hroník

Mgr. Ivan Adamec byl položen dotaz

Souhlasíte s tím, že dopravní infrastruktura je páteří ekonomiky?

A co mě zajímá ze všeho nejvíc je, proč se u nás stavby nových úseků dálnic, ale i třeba opravy silnic tak vlečou? Je jedno, kdo je u vlády, ten problém trvá už roky. I třeba sousední Polsko je na tom líp a myslím, že jsou na tom líp min všechny státy EU nebo minimálně na tom není žádný hůř.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Své peníze na účtu utraťte. Do půl roku.“ Zásadní varování z mezinárodní konference

20:21 „Své peníze na účtu utraťte. Do půl roku.“ Zásadní varování z mezinárodní konference

Kořenem Zelené pro Evropu je primárně systém samotný, který ve finále generuje nekompetentní politik…