Kolem padesáti lidí vesměs staršího věku jej napjatě poslouchalo a oceňovalo jeho projev potleskem.
Kde je naše kolébka?
„Kontakt mezi křesťanstvím a islámem nejenom v naší zemi, ale celkově, je mnohem bohatší a širší, než by se na první pohled mohlo zdát,“ uvedl svůj příspěvek kardinál Duka. „Tři světová monoteistická náboženství – židovství, křesťanství a islám – se zrodily v kolébce lidské civilizace a kultury – to je tam, kde je meziříčí řek Eufrat a Tigrid, a jsme také v deltě Nilu – zjednodušeně, abychom si tento prostor přiblížili. Tam vznikají velké kultury, které se jistým způsobem prolínaly, tak jak to čas od času bývá, nejen tedy konferencemi a obohacováním,“ lehce zašpásoval host, „ale i vojenskými nájezdy, okupací a do jisté míry i velkou likvidací a transfery obyvatel. V tomto dochází nejen k velikému lidskému utrpení, ale jak víme, každá válka přináší někdy i technický rozvoj. Islám patří k té nejmladší vrstvě a vzniká v prostoru, kde vznikla také Bible. A my musíme říci, že Bible je velikým důkazem této kultury. Bez znalostí těchto kultur a tohoto prostoru není možné číst Bibli s porozuměním,“ konstatoval náš nejvyšší církevní představitel.
Nejsme „zápaďáci“
„Islám vzniká v momentech, kdy Byzantská říše, která zavedla systém státního náboženství, vytváří civilizaci, která je jistým způsobem součástí naší civilizace. Velmi často říkáme, že jsme západní kultura, západní civilizace, ale musíme si uvědomit, že celý tento prostor se v počátcích neodehrával na západě Evropy, ale na Středním východě a v přilehlých oblastech,“ zdůraznil kardinál. Podle něj je Bible dar, který nám z osmdesáti procent předala židovská kultura. „Ježíš Kristus je Židem. Patří do kmene, který byl vládnoucí, hlásí se k dynastii davidovské. Velmi často nedokážeme zachytit tyto momenty,“ podotkl Duka.
„Při zápase, kdy nastává velká krize Byzantské říše, kdy si dvůr žije velmi nad poměry, dochází k tomu, že Mohamed dokáže sjednotit arabské kmeny pod praporem monoteismu. V tomto prostoru jsou tato tři náboženství reprezentována třemi postavami – Mojžíšem, Ježíšem a Mohamedem. V této chvíli dochází k expanzi islámu. Jeho expanze, je neuvěřitelná, když si uvědomíme, za jak krátkou dobu vstupuje islám na Pyrenejský poloostrov a dostává se až k jižní Francii. Jak se mu to podařilo? Není to možné jen dramatizovat, že to bylo krutou expanzí za každou cenu. Základní problém byl, že tribut, který musela platit jednotlivá města Byzantskému dvoru, byl neúnosný. Když přicházejí islámská vojska, nemají tak velké požadavky. Ty se pak stupňují, až když se rozvíjí dvůr v Bagdádu,“ vysvětlil Duka.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Václav Fiala