Nula od nuly pojde, říká se. Zda úsloví platí je těžko říci, ale u Josefa Středuly, odborářského šéfa a donedávna kandidáta v prezidentské volbě ano. Konkrétně u jeho transparentního účtu. Na kterém se v současnosti nachází 3625 korun. Přitom jím dle údajů Fio banky proteklo přes devět milionů šest set tisíc korun.
Transparentní účet Josefa Středuly začal fungovat v červenci minulého roku. Tehdy na něj poslal zapsaný spolek Společně pro lidi 90 400 Kč. Tento spolek pak na transparentní účet zasílal peníze ještě několikrát. Celkem tento spolek zaslal Středulovi 2,9 milionu korun. Z toho poslední částku, sto tisíc korun, zaslal 9. 1., tedy když už se vědělo, že Středula kandidaturu ukončí. Největší příspěvek od spolku přišel těsně před Vánoci, celé dva miliony korun.
Spolek vznikl 5. listopadu 2021, ovšem 6. května 2022 byli zapsáni dva noví členové představenstva, Hana Kosová a Miroslav Sklenář. Sklenář vystřídal hned několik funkcí, před Jindřichem Forejtem byl ředitelem protokolu na Pražském hradě, od roku 2004 byl zástupcem ředitele Magistrátu hlavního města Prahy (za primátora Pavla Béma) a od prosince 2016 do ledna 2018 znovu ředitel hradního protokolu. V mezičase od jara 2015 pracoval i u společnosti China Energy Company Limited (CEFC).
Největší dárce peněz Středulovi je však podnikatel Richard Benýšek, mimo jiné člen ODS. Ten mu 25. listopadu poslal 200 tisíc korun. A 29. prosince pak celých 5 milionů, což je více než polovina všech peněz, které kdy na účtu byly. Pro HN Benýšek uvedl, že Středula byl „jediným z prezidentských kandidátů, který se osobně, aktivně a poctivě zajímal o problémy Olomouce a celého kraje“.
A bývalý šéfredaktor LN István Léko si ještě před rezignací kladl otázku, proč to podnikatel udělal. „Chápeme chladné počty kapitálu, že investice do politika či strany s velkým potenciálem do budoucnosti slibuje minimálně tisíciprocentní návratnost, ale proč v době vysoké inflace a energetické krize dávat (nebo spíše vyhazovat z okna) těžce vydělaných pět milionů v českých kandidátovi, který evidentně nemá šanci dostat se do druhého kola?“
„Taková investice nedává žádný smysl! Nebo si Benýšek opravdu myslí, že díky jeho penězům zrovna Středula sebere voliče nenáviděnému Andreji Babišovi? Vždyť bývalému premiérovi budou hlasy brát všichni ostatní! Proč tedy Benýšek nepodpořil alespoň jednoho ze tří kandidátů vládní koalice?“ ptal se dál.
Pak už následují menší dárci. Padesát tisíc korun do sebe investoval i sám Josef Středula, hned zpočátku kampaně, dalších 50 tisíc si zaslal ke konci listopadu. Sto tisíc korun zaslal Středulovi sociální demokrat Ludvík Urban, padesát tisíc pak Středulovi věnoval další sociální demokrat, bývalý ministr vnitra ve Fischerově vládě Martin Pecina. 250 000 Kč věnovala Středulovi na kampaň společnost Motor Jikov Group a.s. Sto tisíc věnoval poradce Pavel Skácelík.
Drobní dárci pak k darům připojovali i vzkazy. „Pravicové a konzervativní vládě chybí v obou komorách konstruktivní levicová opozice, nyní v kampani i jako prezident, bijte se za nás,“ vzkazoval herec Daniel Rampáček z Národního divadla, který zaslal tisíc korun.
Zvláštností je dar 7 777 korun od Pavla Zítka. Může se jednat o shodu jmen, nicméně Pavel Zítko také chtěl kandidovat na prezidenta. Ovšem soud jeho kandidaturu zamítl. Pavel Zítko šíří různé konspirační teorie a mimo jiné prodává různé podvodné produkty. K daru připojil pouze slova „pro prezidenta na kampaň“.
Kromě toho Středulovi poslal dar i bývalý senátor za Ostravu Jan Zapletal. Ovšem příliš se nepředal, zaslal jen 2000 korun. A poslal vzkaz: „Bojuj s úsměvem.“
Zvláštností jsou pak „dary“ od Pavla Tröstera. Jedná se o šéfredaktora serveru Alkoholdrink.cz. Dotyčný zasílá vždy jeden haléř s odkazem na svou stránku. Jedná se přitom o člověka, který si myslí, že úřad prezidenta ČR vůbec nepotřebuje. Zda je opakované zasílání jednoho haléře snahou o zviditelnění, není jasné.
Dar Středulovi přišel i po jeho oznámení o konci kampaně. Od piráta Jana Lejčka. „Pepíku, díky, posílám aspoň na rohlíček 3 Kč ve slevě,“ vzkazuje Lejčko a zasílá skutečně tři koruny.
Pokud jde o to, za co Středula peníze utratil, z transparentního účtu se člověk moc informací nedozví. Statisícové částky jsou vynaloženy na „vedení kampaně“, 1,2 milionu šlo 5. ledna. Největší výdaj, 2 178 000 korun byl na kontaktní kampaň Josefa Středuly. Přesně ve stejný den, kdy přišlo od podnikatele Benýška pět milionů. 420 tisíc pak šlo na reklamní předměty a 520 tisíc utratil Středula za své focení.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: kas